lördag 4 augusti 2012

Never Look Away av Linwood Barclay


Linwood Barclay är kanadensisk författare. Never Look Away är hans åttonde roman, publicerad 2010. Det var efter att ha läst en recension på en blogg som jag direkt klickade hem boken till Kindlen. Tyvärr har jag glömt vilken blogg det var...

En utflykt till den lokala nöjesparken slutar innan den hunnit börja. David såg fram emot att tillbringa dagen tillsammans med sin fru Jan och deras fyraåriga son Ethan. Innan de ens hinner börja roa sig i attraktionerna försvinner Jan. Då säkerhetsvakterna inte kan hitta henne på övervakningskamerornas band väcks misstankarna mot David. David i sin tur är rädd att Jan har råkat illa ut, eller tom. tagit sitt liv. För att rentvå sitt namn gör David egna efterforskningar och upptäcker att hans fru inte alls är den hon har uppgett sig att vara.

Mer av handlingen kan man inte avslöja utan risk för att avslöja för mycket. Faktum är att det här är en riktigt bra bok, en riktig bladvädare (eller ”bladvändarknapptryckare” på Kindlen...). Det är passlig fart, det blir aldrig långsamt och tråkigt. Tvärtom lägger Barclay in cliffhangers i vart och vartannat kapitel som gör det omöjligt att sluta läsa trots att klockan är sena natten. Trots att jag ganska tidigt kunde gissa mig till hur allt hängde ihop tyckte jag ändå att boken bjöd på spänning.

Om du inte har läst något av Linwood Barclay förut, gör som jag och börja med den här. Den är riktigt, riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar