lördag 18 augusti 2012

Bokbloggsjerka 17-20 augusti

Hur gör ni för att komma ihåg saker ni kommer på att vill skriva om i ett inlägg eller recension?

Annikas fråga denna vecka trampar på en öm tå hos mig. Jag beundrar alla dem som antecknar an efter de läser, eller som gör anteckningar för att komma ihåg bra idéer till blogginlägg. Jag gör absolut inga anteckningar, utan skriver det jag minns. Det märks också ofta i mina inlägg, de är inte alltid så genomtänkta som de kunde vara. Jag har två gånger gjort små anteckningar efter ca 100 sidor av en bok, men där har det stannat. Det var kul att skriva recensionen då man redan hade några tankar om boken nedskrivna. Ändå kommer jag mig inte för att fortsätta med det. Jag skyller på att jag fortfarande läser för att njuta av det, att anteckna känns lite som att plugga till en tentamen eller nåt...

Tillsatt ca 10 min. efter första publiceringen: Glömde helt att skriva att det inte skulle falla mig in att skriva i marginalen på en bok. Det anses vara en dödssynd i det boktokiga hemmet att skriva i en bok. Det har inte ens mina barn gjort. Usch, hemska tanke. Skulle jag hitta något skrivet i en bok jag lånat ut, skulle den personen inte låna någon mer bok av mig. Ni fattar säkert, eller ska jag ännu förklara mer???

11 kommentarer:

  1. Jag antecknar inte heller och visst skulle inläggen säkert blir djupare, mer genomtänkta och allt sådant, men det passar liksom inte mitt sätt att läsa att samtidigt anteckna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det avbryter ju läsningen tycker jag.

      Radera
  2. Hemska tanke, låna ut en bok och få tillbaka den med anteckningar i marginalen. Nej, jag skulle inte heller låna ut fler.

    SvaraRadera
  3. Jag antecknar inte heller, inlägget om boken får komma till i skallen sen när jag sitter vid datorn. Har aldrig kommit mig för att anteckna samtidigt som jag läser.

    SvaraRadera
  4. Jag tror inte att jag skulle bli vansinnig av att någon hade klottrat i en av mina böcker, då jag har något värre, i mitt tycke, att jämföra med ): Min systers kompis lånade Harry Potter och den flammande bägaren, utan min vetskap, och den kom tillbaka med bruten rygg, vikta sidor och ibland rivna sidor. Hon försökte påstå att det hade hänt i brevlådan. Att hon inte vågade ringa på och lämna igen boken säger egentligen allt.

    Jag hade hellre tagit att hon hade skrivit i marginalerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår dig, skulle nog börja gråta om jag fick tillbaka en bok i det skicket...

      Radera
  5. Jag blir upprörd bara av tanken på att någon skulle klottra i mina böcker..

    SvaraRadera
  6. Du kommer förresten att bli utmanad på min blogg i morgon bitti :)

    SvaraRadera