tisdag 28 augusti 2012

Illdåd av Thomas Erikson

Jag deltar i enbokcirkelförallas bloggbokprat på facebook om Thomas Eriksons bok Illdåd. Boken handlar om Sara som blir utsatt för en gruppvåldtäkt under lucianatten. Efter en krogkväll tillsammans med vännen Marie åker Sara iväg till en efterfest tillsammans med en man hon träffat samma kväll. Där råkar hon ut för flera brutala övergrepp. Sara anmäler övergreppen för polisen och har inga problem med att bevisa dem, bevisen syns på hennes kropp. Rättegången visar sig däremot bli en riktigt ryslig historia. Under rättegången får hon hjälp av beteendevetaren Alex King. Han coachar henne genom att ge tips och uppmuntra henne.

Det är många tankar som rör sig inom en när man läser boken. Först och främst får jag anstränga mig för att komma ihåg att boken faktiskt är fiktiv. Den är så välskriven och trovärdig att jag gång på gång överraskas av mina starka känslor mot de åtalade, mot domaren, för Sara. Boken är lättläst, kapitlen korta, vilket ger läsningen ett högt tempo. Jag har inte läst något av Thomas Erikson förut, så Alex King var en ny bekantskap för mig. Kapitlen som handlar om vad som hänt förut i Alex liv blandas med kapitlen om Saras och hennes brors tidigare liv. Detta tyckte jag att var lite stökigt, de kunde ha varit utmärkta på ett klarare sätt. Rätt så bra fungerade det i alla fall, så det drog inte ner på läsupplevelsen så mycket. Illdåd är en bok som är utmärkt lämpad för bokcirklar IRL. Det skulle vara riktigt intressant att på riktigt prata om boken. Får följa med bloggbokpratet på facebook i stället:)

Recensionsexemplar från Damm förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar