torsdag 23 augusti 2012

8 fakta

En utmaning cirkulerar på bloggar just nu. Nu har den nått också mig, dubbelt upp. Jag har blivit utmanad av både Monika och Bokhyllan i pepparkakshuset. Kul att bli utmanad men svårt att välja ut fakta om sig själv.

Reglerna lyder så här:
Bloggaren skriver 8 fakta/vanor om sig själv. Den som blir utmanad skriver ett eget blogginlägg om sina 8 fakta/vanor och skriver in dessa regler. I slutet av inlägget skriver du 4 personer som du utmanar och skriver deras namn. Glöm inte att lämna en kommentar om utmaningen hos dem så att de vet att de har blivit utmanade och läser ditt blogginlägg.

Här kommer mina fakta:

1. Jag jobbar som barnsjukskötare på sjukhuset i den lilla staden jag bor i. Min specialitet är diabetes, har diabetesmottagning för barn varje vecka. Staden jag bor i heter Borgå, ligger en timme öster om Helsingfors.

2. Jag har jobbat ca ett år i London, 1996-1997. Då var jag nyutexaminerad sjukskötare och vågade ge mig ut på äventyr. Äventyret blev bara ett knappt år för här hemma väntade min nuvarande man och telefonräkningarna mellan London och Finland blev dyra. Då fanns inte ännu Skype...

3.  Jag sjunger i en kör, Cawiar. Det är en kör med helt underbar gemenskap. Vi har under de senaste åren sjungit rock-låtar, men nu ska vi åtminstone tillfälligt sadla om och satsa på schlager. Det blir kul! Vill du kolla in hur vi låter kan du skriva in Cawiar på YouTube. Där hittar du klipp bl.a. från vår konsert 28.4 på Konstfabriken. Jag rekommenderar speciellt Bohemian Rhapsody och Poison.

4. Jag dricker inget kaffe. Alls. Te däremot är jag storkonsument av. Te med olika smaker. Just nu är favoriten Friggs blueberry cream, det måste jag handla igen då jag åker till bokmässan om en månad. Har inte hittat det i en enda butik i Finland, trots att det står på finska på paketet.

5. Älskar salmiak (salt lakrits). Det kan jag inte få nog av.

6. Mitt ständigt dåliga samvete är att jag inte motionerar över huvudtaget. Jag bara inte får mig iväg någonstans. I julas fick vi ett motionsband till julklapp, men inte kommer jag mig för att motionera på det heller. Det är mycket roligare att läsa böcker och bloggar...

7. Jag har aldrig druckit mig riktigt full. Dricker gärna vin, en cider eller ett glas champagne nu och då, men har aldrig känt behov av att dricka mig redlöst berusad.

8. Har varit gift med mannen i tolv år. Sedan 1994 har vi hängt ihop, med några korta uppehåll i början. Det är en helt annan historia som inte bör återberättas här:) Vi har två barn, 7 och 9 år.

Det var inte det lättaste att hitta på dessa fakta, men nu vet ni lite mer om mig. Jag i min tur skulle vara intresserad av att veta mer om Malin, TidningsIda, Sofie och Annika. Känn inget tvång att svara, men det är helt kul!

5 kommentarer:

  1. Oj, en körsångare! Det är jag med!

    SvaraRadera
  2. Har inte heller druckit mig riktigt full någon gång även om jag gärna tar ett glas vin eller en cider då och då. Har alldeles för svårt för tanken på att tappa kontrollen.

    SvaraRadera
  3. Salt lakrits är en liten svaghet hos mig också, men jag försöker att inte äta så mycket :)

    SvaraRadera