fredag 16 november 2012

Sandmannen av Lars Kepler

Författarpseudonymen Lars Keplers fjärde bok Sandmannen är fylld av fart och fläng från första till sista sidan. Bokbabbel varnar för att man inte ska börja läsa boken om men inte har tid att plöja den från början till slut. Nu gjorde jag inte riktigt som Bokbabbel sade, men närapå. Och jag instämmer helhjärtat med henne. Boken är så oerhört spännande och ibland rätt så obehaglig. Samtidigt är den så otroligt medryckande. Jag vet att jag gillat de tidigare tre böckerna, men kan inte minnas att jag skulle ha varit så här fast från första sidan. Kapitlen är Kepler-korta, ibland lite väl korta. Det gör att man helt tappar tidsbegreppet då man läser. Man läser bara ett kapitel till, sen ännu ett och ännu ett till och plötsligt är det gott och väl över läggdags. Eller då man är tvungen att läsa vidare tills man hittar ett ställe i boken som inte är för spännande att sluta vid för att man ska våga sova ensam i dubbelsängen då mannen är på kryssning.

En ung man hittas gående på en järnvägsbro. Det visar sig att han är kraftigt nerkyld och sjuk och att han försvunnit för 13 år sedan. Han var ett av seriemördaren Jurek Walters sista offer innan Joona Linna grep honom. Jurek Walter har nu suttit totalt isolerad på en rättspsykiatrisk klinik sedan dess. Trots att han suttit inspärrad ställer han till med en hel del otyg också utanför murarna, genom att påverka dem han kommer i kontakt med. Efter att mannen hittats tas fallet upp i all hast igen. Det blir en kamp mot tiden och mot onda handlingar. En hel del andra obehagliga händelser inträffar också.

Visst innehåller boken en del icke så trovärdiga händelser. Men samtidigt är det så spännande så man struntar i det. Man får veta mer om Joona Linna och också om de andra från tidigare bekanta personerna. Det här är helt klart den mest spännande och samtidigt i mitt tycke bästa boken av paret Ahndoril hittills. Hittills säger jag, slutet hade jag inte alls förväntat mig. När kommer nästa del?


Tack till Albert Bonniers Förlag för recensionsexemplaret!

7 kommentarer:

  1. Äsch, jag har bara läst den första än. Får nog ta tag i resterande snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra!

      Radera
  2. Jag ser så mycket fram emot att få läsa den :)

    SvaraRadera
  3. Längtar tills jag får tag i den! :)

    SvaraRadera
  4. Jag har de tidigare böckerna av Kepler men har inte läst dem ännu, så denna ligger en bit in i framtiden kan man lugnt säga!

    SvaraRadera