onsdag 7 november 2012

Torka aldrig tårar utan handskar

Det finns knappast någon som inte hört om Jonas Gardells nya bok Torka aldrig tårar utan handskar. Jag är nog bland de sista som läser boken. Jag har faktiskt inte läst något av Gardell förut, men efter den här boken blir jag sugen på att läsa mer av honom. Boken är så otroligt välskriven. Den är mjuk, samtidigt som den skildrar en hård, kall värld. Man blir rörd, berörd. Jag gillar att fakta är berättat i form av fiktion, det gör historien trovärdig. Trots att man kan gissa sig till utgången av historien ser jag fram emot att läsa del två och tre som kommer nästa år.

Tv-serien vill jag inte se innan jag läst alla tre böckerna. Jag gillar bilden jag har av karaktärerna i mitt huvud. Får se om jag alls tittar på serien. Jag har valt att inte skriva om handlingen, men om du inte alls vet vad boken handlar om kan du klicka på länken ovan. Om det ännu finns någon därute som inte läst boken, rekommenderar jag att du gör det. Det är den värd.

12 kommentarer:

  1. Tänkte också som du att jag inte ville se tv-serien innan jag läst böckerna, men sen såg jag serien i alla fall. Nu läser jag första boken. Manuset till tv-serien är ju skrivet före böckerna och böckerna är en sorts fördjupning av karaktärerna. :) så egentligen spelar det nog ingen roll vilken ordning, för det är ju riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, är nog lite sugen på att se serien nu också, men tror ändå att jag väntar:)

      Radera
  2. Jag har inte heller sett serien men såklart läst boken. Och det rekommenderar även jag alla att göra :) Och det är även för mig den första boken av Gardell ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att jag inte är den enda som inte läst något av honom förut!

      Radera
  3. Boken står redan i hyllan, men oläst. Tyvärr verkar det som att jag får se serien innan jag läser boken/böckerna, de tre avsnitten ligger bara kvar två veckor till på svtplay.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken är helt jätte lättläst, så den plöjer du på ett nafs. Lite större problem då med de två andra delarna som inte kommit ut än...:)

      Radera
  4. Jag tänkte också vänta med att se serien innan jag läst den andra och tredje boken. Man vill ju inte gå miste om att få läsa slutet ;)

    SvaraRadera
  5. Jag har läst och älskat boken. Såg delar av första avsnittet, men tänker vänta med att se serien som helhet och läsa böckerna först. Jag vill ha den starka läsupplevelsen i första hand och serien i andra hand.

    SvaraRadera
  6. Du kommer att bli taggad på min blogg om ca 2,5 timme :)

    SvaraRadera