måndag 14 november 2011

Eldvittnet- recension

Eldvittnet är författarpseudonymen Lars Keplers tredje bok. Som de två tidigare böckerna fångade boken mig från allra första kapitlet. Sällan blir jag så fängslad av en bok som jag blev av denna. Kunde knappt lägga den ifrån mig. Läste också ut den på rekordtid trots att den är 562 sidor lång. Ett litet tips är att inte läsa boken precis före läggdags, speciellt inte om du är ensam hemma...

På Birgittagården, en vårdanstalt för unga kvinnor/flickor med destruktivt beteende, sker ett brutalt mord. I samma veva mördas också vårdaren som har jour den natten.En annan av de intagna flickorna försvinner samma natt som morden begås. Mordvapnet hittas i hennes säng bland blodiga lakan. Polisen börjar utreda fallet och Joona Linna kopplas in som observatör. Joona genomgår en intern utredning pga tidigare polisoperationer, så han kan inte vara aktiv i det här fallet. Trots det är det han som fattar misstanke och ifrågasätter polisutredarnas slutsatser. Mordgåtan blir allt mörkare, ledtrådarna tycks inte leda någonstans. Samtidigt ringer en mystisk dam till polisens tipstelefon med information om mordet som bara polisen borde veta om.

Eldvittnet är absolut den bästa av Keplers böcker hittills! Jag tror att det är årets bästa bok! Den är absolut beroendeframkallande, stäng av telefonen, datorn och tv:n, det vankas sträckläsning. Farten är hög. Det händer saker redan tidigt i boken. Lösningen tycker jag att är genial, jag kunde inte räkna ut vem mördaren var förrän ganska sent. Jag gillar också kapitelindelningen, korta kapitel som lockar en att läsa ännu ett kapitel och ännu ett, ännu ett... Trots korta kapitel blir inte handlingen haltande, den flyter bra på. Jag var så uppslukad av boken att jag inte lade märke till några större minus i språket eller det psykologiska. Jag bara läste. Det var knappt farsdagsmiddagen blev klar i tid då boken hela tiden lockade. Dessutom slutade boken med en riktig rysare som får mig att otåligt vänta på nästa bok. Måtte den komma snart!

Boken är ett recensionsexemplar från Albert Bonniers förlag- Tack!

Andra som har läst boken är tex. Sara-Sofia, Calliope och Johanna i Bokhora.