lördag 19 november 2011

Twilight

Min syster har länge redan försökt övertala mig att läsa Stephenie Meyers vampyrserie. Jag har varit tveksam, vampyrer är inget för mej har jag tyckt. Syrrans entusiasm över dessa böcker och filmer fick ändå en liten låga av nyfikenhet att tändas inom mig. Själv hade jag nog inte valt att börja läsa boken, syrran hämtade den en dag och sa: läs! Snäll som jag är så lyder jag...

Twilight heter första boken. Om det nu mot förmodan finns någon som inte ännu vet det... Läste den på engelska. Troligtvis är jag den sista i universum som läser den. Boken handlar om Isabella som flyttar till sin pappa i en dyster stad. Hon börjar i en ny skola och upptäcker snabbt syskonen Cullen. Hon blir intresserad av Edward. Hans häpnadsväckande förtrollande utseende fängslar henne. Edward verkar ändå undvika henne, vilket ökar hennes intresse. Via efterforskningar drar hon slutsatsen att Edward och hans familj är vampyrer. Plötsligt kan Edward inte heller hålla sig borta från Isabella. Genom att inleda ett förhållande försätts Isabella i stor fara, fara för sitt liv.

Jag läste boken med ett visst obehag i magen. Hela tiden väntade jag på att vampyrerna skulle anfalla, hugga tänderna i människorna. Efter halva boken var jag inte övertygad, tyckte inte att boken var något vidare bra. När min syster hörde mina tankar hade hon ett brandtal om boken, historien. Boken är ju en ungdomsbok, skriven för lite yngre människor än jag... Efter brandtalet började jag se på boken på ett annat sätt och kunde slappna av från min vampyrskräck. Samtidigt började det också hända saker i handlingen. Det blev tom nästan spännande. Så jag måste nog ändå ge boken godkänt. Det är nu redan en tid sedan jag läste boken, så nu kunde jag så småningom kunna tänka mig att läsa nästa del i serien. Men ändå läser jag dem inte för att jag absolut vill/måste få veta fortsättningen. Boken fängslade inte mig. Men jag är kanske för gammal. Jag läser fortsättningen för att man nog borde ha läst de här böckerna om man ska kunna kalla sig bokbloggare. Jag kan ändå inte helhjärtat sälla mig till vampyrälskarklubben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar