onsdag 23 november 2011

Du gamla, du fria

I Liza Marklunds nionde bok om journalisten Annika Bengtzon är Annika tillbaka på Kvällspressen efter några år som korrespondent i Washington. Familjen är igen tillsammans efter att Annika och Thomas återförenats. Thomas arbetar på justitiedepartementet med internationella säkerhetsanalyser. Han åker till Nairobi på en internationell konferens. I Stockholm hittas en kvinna mördad och insnöad, det fjärde offret på en kort tid i staden. Tidningen Kvällspressen börjar ana seriemord och rotar vidare i saken. I Afrika blir en delegation på sju personer, inklusive Thomas, kidnappad. Annika dras in i kidnappningsdramat som blir allt våldsammare. En efter en hittas delegaterna döda och när en hand upphittas tror Annika att allt hopp är ute.

Boken följer samma spår som de tidigare böckerna om Annika Bengtzon. Relationerna är komplicerade, Anders Schymans lojalitet mot Annika som förut. Jag har gillat de tidigare böckerna, gillade också denna. Ändå blir jag en liten gnutta störd på att boken helt klart är skriven så att den kunde filmatiseras, man kunde nästan se filmscenerna framför sig. I och för sig är det väl en positiv sak, författaren har lyckats med att beskriva platser, känslor och händelser. En och annan överraskning innehåller boken också, vilket aldrig är fel. I slutet hade jag önskat att jag fick läsa lite mer utförligt om hur det gick sedan... En läsvärd bok, kommer säkert att vara en storsäljare till julen.

Boken är ett recensionsexeplar i e-boksform från Piratförlaget.

3 kommentarer:

  1. Det låter ju ändå ganska bra och att den är lävärd. Kanske kommer Tomten med den här till mig :)

    SvaraRadera
  2. Jag har önskat mej den i julklapp :-).

    SvaraRadera