fredag 4 november 2011

Bokbloggsjerka 4-7 november

Veckans fråga hos Annika lyder:


Läser du böcker som du skäms över, kanske till och med så mycket att du känner dig tvingad att skyla över den bokens omslag med ett omslag från en annan bok? Eller har du böcker i din bokhylla som du egentligen inte vill att någon ska se?

Före jag började med bloggen förstod jag inte att man skulle skämmas över att läsa viss sorts litteratur. Jag läste Danielle Steel, bok efter bok. Jag kan "stolt" meddela att i min bokhylla finns nästan 70 av hennes böcker... Nu måste jag nog säga att jag skäms på riktigt. De flesta av dessa böcker har jag ju inhandlat för länge, länge sedan. Under de senaste 10 åren har jag bara köpt någon enstaka, då omslaget fått mig på fall. I somras läste jag en Danielle Steel bok men den gömde jag faktiskt i mitt pocketfodral. Jag läste den medan jag väntade i simhallen under barnens simskola. Var noga med att ingen skulle se vad jag läste...

Egentligen gillar jag inte alls att man ska behöva känna skam över något man läser. Vi lever ju i ett fritt land. Var och en har rätt att läsa precis det de känner för just då. I bokbloggarkretsar är det ofta samma böcker som läses och skrivs om. Det ger kanske en en press att man borde läsa någon viss sorts böcker. Förstå mig inte fel nu. Man får en galet massa bra boktips hos "fellow bokbloggers". Men om jag känner för att läsa en sliskig Danielle Steel eller Nora Roberts-bok så ska jag inte behöva skämmas. Sist och slutligen är det ju bara fast i mig själv. Så flaggan i topp för skäms-litteratur ibland! Måste nog ändå medge att som anonym ickebloggande läsare var det betydligt lättare att plocka upp Nora Roberts och fångas av romantiken. Nu vill man skriva om något med riktigt innehåll. Detta blev svamligt, men det kanske beskriver känslorna inför skäms-litteraturen. Till en del i alla fall...




9 kommentarer:

  1. Känner verkligen igen det där med pressen att läsa vissa böcker när man läser andra bokbloggar. Det är tyvärr anledningen till att jag inte brukade läsa andra bokbloggar. :/

    SvaraRadera
  2. Nu är jag imponerad! 70 böcker av Danielle Steele är minsann inte dåligt. Min systerdotter har också en hel drös av hennes böcker men jämfört med dig ligger hon i lä :-)

    Jag läste faktiskt en bok av Nora Roberts för inte så länge sedan och jag måste tyvärr säga att den var pinsamt dålig.

    Naturligtvis ska vi inte behöva känna skam över vad vi läser men jag är lite nyfiken på hur det hela började och vem bestämmer egentligen vad som är skämslitteratur och inte...

    SvaraRadera
  3. Jag förstår precis vad du menar, men förstår inte heller varför jag skulle behöva skämmas för någon annans värderingar. Läs vad du vill!

    SvaraRadera
  4. Håller med om den där pressen som ibland hoppar på en när man läser vilka böcker som är populära att läsa just nu i andra bokbloggar, men jag försöker att strunta i den och läsa vad jag vill.

    SvaraRadera
  5. Klart du skall läsa "skämsböcker"! Läsning skall vara ett nöje, inget påtvingat. Det är lite som att titta på TV tycker jag. Det är inte alltid man vill se ett tungt debattprogram, ibland vill man se Top Model eller en amerikansk sit-com. Inget fel med det.

    SvaraRadera
  6. Tack för alla era kommentarer! Jag håller fast vid att läsa det jag vill och det står jag för! Samtidigt blir man ju nyfiken och undrar om man missar nåt då man inte läser Knausgårds kamp tex.

    SvaraRadera
  7. Håller med dig! Jag tar inte heller med mig Danielle Steel var som helst och läser, men visst är det knäppt. Senaste deckaren eller Joyce Carol Oates går bra att visa upp;)!

    SvaraRadera
  8. Tydligen vimlar det av böcker som jag borde skämmas för, enligt boksloggssfären.

    SvaraRadera
  9. Äh, man ska inte skämmas. Blogga om dem kan man också göra så länge man inte bara kopierar baksidetexten, då kan det kanske bli snudd på pinsamt. Men 70 böcker, visste inte ens att Steel har skrivit så många. Har läst ett tiotal drygt. Flera bra, några inte lika bra. Som med alla författare tänker jag.

    SvaraRadera