lördag 5 november 2011

En typisk bokbloggare...

... håller med om minst 95% av dessa punkter Punkterna har jag hittat hos Linda på den utmärkta bloggen enligt O. Läs och begrunda listan, den innehåller bara sanningar.


1. Boknördar är trevliga människor.
2. Det är fullt normalt att tänka på böcker dygnet runt.
3. Kan du läsa medan du lagar mat ska du definitivt göra det.
4. Det är okej att ha tvåsiffrigt antal olästa böcker hemma, kanske till och med tresiffrigt och ändå köpa nya.
5. En bild på en bok kan betyda mer än tusen ord, men en bokfråga eller två smäller kanske ännu högre.
6. Det finns (förutom läsning) inget bättre sätt att slå ihjäl tiden på än med en enkät.
7. Annars funkar ser bra att twittra om vin, chips och en och annan bok.
8. Det är sorgligt att vara kattallergiker, då en bokbloggare utan katt inte är riktigt, riktigt hel.
9. Allt går att associera till böcker jag läst och det uppskattas dessutom mer av andra bokbloggare än av “vanliga” människor.
10. En bokhylla utan någon sorts sorteringstanke är kanske inte någon riktig bokhylla.
11. Det finns fler böcker att läsa än jag någonting fattat. Fler författare, fler genrer, fler förlag.
12. Böcker kan användas till mycket, dekoration, julprydnader osv.
13. E-böcker läses med fördel för att slippa skylta med en (av andra sedd som) överkonsumtion av böcker.
14. Köpstopp är bra, men det finns alltid hållbara (?) ursäkter till att bryta det.
15. Abibliofobi är en vanlig åkomma som ska tas på yttersta allvar.
16. Det finns få andra krämpor som en ny bok inte kan bota.
17. Läsa bör man, annars dör man.
18. Köp inte en handväska där färre än tre böcker får plats.
19. Det är möjligt att den som läst flest böcker när han eller hon dör vinner.
20. Listor är viktiga. Lista därför böcker du läst,  inte läst, du kanske vill läsa, inte vill läsa, läser i badet, läser just nu, läser om en månad, har läst i somras, ska läsa när jag bli pensionär, aldrig kommer att läsa, vill köpa, inte borde köpa…

Den enda punkten jag inte håller med till 100% är punkt 8. Jag är kattallergiker, men skulle nog inte ha haft någon katt ändå. Har inget emot katter, men har ingen större längtan efter någon katt heller (till motsats mot dottern...). Jag är medveten om att detta kan leda till ett ramaskri i bokbloggosfären, men jag är beredd att ta risken.

En punkt som jag skulle vilja tillägga är att bokälskare också älskar fina anteckningsböcker, pennor och annat man kan inhandla på "pappersavdelningen" i bokhandeln. Detta tycks i alla fall vara ganska allmänt bland oss nördar...

Tack Linda att du sammanställde denna lista. Den beskriver verkligen en bokbloggares innersta karaktär!


3 kommentarer:

  1. Pappersavdelningen är nästan lika bra som bokavdelningen, men bara nästan!

    SvaraRadera
  2. Håller med. Inte slår den bokavdelningen inte:)

    SvaraRadera
  3. Visst finns det många sanningar på den listan!

    PS: Jag har gett dig en award.

    SvaraRadera