tisdag 9 december 2014

Livet & dödens villkor av Belinda Bauer

Belinda Bauer har gjort det igen. Skrivit en bladvändare som blir allt mer ryslig för varje blad man vänder. Då jag däckades av en släng av magsjuka passade jag på att mellan tupplurarna läsa hennes femte bok, Livets & dödens villkor.

Ruby Trick är 10 år. Hon är en ganska ensam flicka som lider av sina egna rädslor om mobbning på skolbussen, rädlsa över skilsmässa och den mörka skogen utanför huset. Samhället terroriseras av en mördare som tvingar unga kvinnor att ringa hem och säga adjö innan hen mördar dem. Ruby följer med sin pappa på nattliga bilfärder för att spana efter mördaren och skjutsa unga kvinnor hem så att de inte ska råka illa ut.

Belinda Bauer är en mästare på att beskriva personer och miljö. Under läsningen utspelas scenerna framför ögonen på mig, nästan som att se på en film. Det är kanske därför det blir så otäckt. Eller så är det på grund av mitt halvdurriga tillstånd. Det jag gillar med Belinda Bauers böcker är att de inte är typiska brittiska deckare. Hon har sin egen stil som tilltalar mig. Bok för bok blir det allt rysligare. Perfekt för mörka decemberdagar!

Tack till Modernista för recensionsexemplaret!

1 kommentar:

  1. Hej, jag har en liten present för dig i min blog. Tyvärr, teksten är pä finska... Jag hoppas att du tycker om boken och önskar dig härligt jul!

    http://nenakirjassa.blogspot.fi/2014/12/pieni-jouluyllatys-sinulle-blogikamuni.html

    SvaraRadera