måndag 22 december 2014

Julklapp av och åt hemlig bloggkompis

Blogat är en finsk sajt som förenar bloggare och brand. I november fick man anmäla sig till Elisa Kirja bokvänscirkel. Efter anmälningen fick jag ett mejl med en länk till en blogg. Efter att ha bekantat mig med bloggen valde jag ut en e-bok på Elisa Kirjas hemsida och meddelade vilken bok jag ville ge åt bloggaren. Efter en tid hittade jag en kommentar i ett av mina blogginlägg av min hemliga bokvän, hon som ville skicka en bok till mig. Riktigt kul grej!

Först till den bloggaren jag skulle välja en bok till. Bloggen Calendula föll på min lott. En helt ny bekantskap för mig, så det gällde att läsa igenom ganska många blogginlägg för att få en bild av personen Stazzy/ Maria Carole bakom bloggen. Det visade sig att hon är författare, bor i Frankrike. Hon har gett ut en fantasybok, Tulen tyttäriä. Det var riktigt knepigt att ge bort en bok eftersom jag inte hittade någon lista på böcker hon har läst på bloggen. Så jag tog det säkra före det osäkra och gav Pauliina Rauhalas bok Taivaslaulu, boken som Bokbabbel hyllade tidigare i höst. Jag resonerade som så att en författare säkert uppskattar ett fint och poetiskt språk och kanske därför tycker om boken. Och ifall hon har läst den, eller inte alls vill läsa den så kan man ännu byta ut boken innan man laddar ner den. Så, no harm done!

Den hemliga bokvän jag fick en bok ifrån var Norkku på bloggen Nenä kirjassa (näsan i boken). Hon hade inte heller varit inne på min blogg tidigare, men hade gjort en bra research och valt ut boken Sex år av Harlan Coben åt mig. Jag gillar ju deckare och Harlan Coben brukar jag gilla så jag tror att det är ett riktigt bra val. Jag tackar och bockar för den gåvan!

Det är roligt att ge, och speciellt roligt är det att ge böcker. Den här kampanjen var skojig, hoppas att det kommer flera liknande kampanjer i framtiden!

1 kommentar:

  1. Kiitokset kirjasta vielä tätäkin kautta! Ihan varmasti tulee Taivaslaulu luettua, kieli tosiaan on kuulemma kaunista. :)

    SvaraRadera