söndag 14 december 2014

Att betygsätta böcker

Är tre ett dåligt betyg? Den frågan har Annika ställt på uppdrag av Mia i veckans bokbloggsjerka. Sent omsider ska jag ge min syn på saken.

Tre på en skala på 1-5 är för mig ett riktigt bra betyg. En bok som jag gillat, njutit av att läsa och som flutit på bra får ofta en trea av mig. För att få en fyra ska boken ha fängslat mig lite extra, inte lämnat mig ifred eller ha något alldeles extra. Femmor delar jag ut ytterst sällan.Det här året har bara en bok fått en femma, nämligen Muminpappans memoarer. 20 böcker har fått en fyra och 29 böcker har fått en trea. Så ett riktigt bra läsår har det varit! Sammanlagt 11 böcker har fått en eller två stjärnor. Dessa stjärnor har jag delat ut på goodreads. Summa summarum, en trea är ett gott betyg av mig.

2 kommentarer:

  1. Spännande att det finns så många "tolkningar" av en trea, jag skulle aldrig bli nyfiken på en bok som fått en trea :)

    SvaraRadera
  2. Betyg är inget för mig, jag väljer efter min egen känsla, som kan variera kraftigt! Och i bland är en mellanbok precis det jag vill läsa!

    SvaraRadera