söndag 7 december 2014

Att väcka barns läslust

Hur tror du att man kan inspirera barns läsande? Har du några goda exempel?

Att väcka barns läslust är inte så lätt som man tror. Innan jag hade egna barn tänkte jag naivt nog att nog kommer mina barn att läsa lika mycket som jag gjorde som barn, det måste ju finnas i generna? Tji fick jag. Nu, nästan 12 år senare har jag fått inse att läsning inte är något som automatiskt följer med modersmjölken. Visst läser mina barn, men jag ser inte barn som i timtal skulle sitta med boken i famnen, så som jag gjorde. På något sätt har jag haft ganska svårt att acceptera det. Jag skulle gärna se att mina barn förtrollas av en bok och "slukar" den. Jag har fått jobba med mig själv på den fronten.

Vad gör jag då för att uppmuntra mina barn till att läsa? Främst försöker jag föregå med gott exempel. Och visst har det hänt sig flera gånger att någon av barnen kommit och satt sig bredvid mig med sin egen bok och vi läst tillsammans bredvid varandra. Då barnen var små läste jag högt för dem dagligen. Det är något som inte vill bli av idag, att läsa högt. Vi läste igenom den första Harry Potter boken nyligen, och det gillade de verkligen. Kanske det får bli mitt nyårslöfte, att läsa mer för barnen. 

Nu låter det som om jag var missnöjd över mina barns läsintresse, det är jag absolut inte. Mina barn är intresserade av böcker, vill ha böcker och lånar gärna från biblioteket. Sonen tittar titt som tätt in på Adlibris för att se om det kommit något nytt som han skulle vilja läsa.  Dottern väntar ivrigt på att nya Sigge-böcker ska komma ut och läste nyligen i snabb takt igenom Kristina Ohlssons böcker Glasbarnen och Silverpojken. De böckerna fångade henne och då såg jag lite av den läsglädje jag upplevt hela mitt liv. Så kanske det börjar bära frukt, att jag försett barnen med böcker i hela deras liv och uppmuntrat dem att läsa. 

Summa summarum, jag tror att man kan väcka barns läslust genom att läsa högt för barnen, förse dem med böcker och föregå med gott exempel. Nu ska jag gå in till er andra "jerkare" och hitta flera goda tips att testa på mina barn!

Det här är ett inlägg i veckans bokbloggsjerka. De andra inläggen hittar du här.

12 kommentarer:

  1. Det är nog väldigt viktigt att man föregår med gott exempel som du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, och så har man ju en orsak till att få sitta och läsa en stund ;)

      Radera
  2. Det är inte så lätt det där, men jag tror absolut att det bästa sättet att inspirera barn till att läsa, är att läsa mycket själv!

    SvaraRadera
  3. Jag tror verkligen på det där med att vara ett gott exempel. Jag är övertygad om att jag har fått mitt läsintresse från min mamma, som alltid har läst en massa böcker och som också tog med mig till biblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns inte hur det var hos oss när jag var liten, men jag har för mig att mamma läste för mig.

      Radera
  4. Låter som en klok ide du har där, att föregå med gott exempel och att inte försöka tvinga på läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går inte att tvinga, det blir bara motvilja mot att läsa då.

      Radera
  5. Allt går i perioder och även om man i vissa åldrar har annat som drar mer så tror jag att om man har vuxit upp med mycket böcker och läsning så hittar man tillbaka förr eller senare.

    SvaraRadera
  6. jag fick varken modersmjölk eller böcker, det gick bra ändå ;)

    SvaraRadera
  7. Att läsa böcker får man väl i första hand se som ett slags intresse och en hobby. Precis som för alla andra hobbies så kan man ju inte tvinga dit ett intresse som inte finns. Men man kan göra sitt bästa för att väcka nyfikenheten :)

    SvaraRadera
  8. Mina barn började läsa själva parallellt med att vi läste högt för dem, de var omgivna av olika sorters böcker och vi besökte bibliotek. De blev riktiga bokslukare, men bara i en period. Nu läser det inget alls, men jag lever på hoppet att de ska hitta tillbaka till läsandet igen.

    SvaraRadera