måndag 14 januari 2013

Bortom varje rimligt tvivel av Malin Persson Giolito

En av e-böckerna jag fick i höstas just innan Kindlen gick sönder var Malin Persson Giolitos bok Bortom varje riktigt tvivel. Jag har fullt sjå att läsa ikapp mina recensionsexemplar, det är inte kul att skriva om dem flera månader efter recensionsdatum. Men bättre sent än aldrig...

För tretton år sedan mördades en femtonårig flicka. Läkaren Stig Ahlin dömdes till livstids fängelse för mordet. Han blev känd för hela det svenska folket som en bestialisk mördare. Sophia Webers gamla professor erbjuder henne det som varje försvarsadvokat drömmer om, att få en oskyldig man fri. Sophia ställer sig skeptisk till uppdraget, inte kan väl den mannen vara oskyldig? Då hon upptäcker stora brister i mordutredningen bestämmer hon sig ändå för att ta sig an uppdraget. Hennes uppdrag väcker starka känslor och ju mer hon får veta desto svårare blir hennes arbete.

Jag trodde att boken var en klassisk deckare, men där hade jag fel. Jag har inte läst något av Malin Persson Giolito tidigare, så jag visste inte vad jag hade att vänta. Att författaren är advokat ser man i texten. Det är trovärdigt, realistiskt. Ändå ifrågasätter jag lite det att det gått en tredjedel av boken innan Sophia bestämmer sig att tacka ja till uppdraget. Det känns lite väl utdraget. Men på det stora hela var det en helt underhållande bok. Jag kanske ger författaren en andra chans. Skulle vara helt kul att fortsätta följa Sophia Webers åtaganden.

Recensionsexemplar från Piratförlaget, läst som e-bok på Kindlen

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig att det tog alldeles för lång tid innan hon tackade ja till uppdraget. Hon var tvungen att hinna med många promenader i Stockholm innan... Jag gillade inte boken speciellt mycket, tyvärr.

    SvaraRadera