söndag 4 december 2011

Varifrån kommer alla böcker till mej?

I veckans bokbloggsjerka ställer Annika frågan:

Hur får du tag på dina böcker?

Tidigare lånade jag alla böcker jag läste på biblioteket. Jag hade läst alla böckerna i barn och ungdomshyllan på det lokala biblioteket och fick redan tidigt börja söka mig till vuxenhyllan. Jag vet inte riktigt när jag slutade låna på biblioteket. Kanske under studietiden. Nuförtiden köper jag 99.5% av alla böcker jag läser. Adlibris är min hovleverantör. Före Adlibris fanns köpte jag böcker under resor till Sverige. Armarna blev långa och skuldrorna värkte efter kryssningarna till Stockholm, väskorna var fyllda med böcker. Så man kan lugnt säga att Adlibris har påverkat både min fysiska och mentala hälsa på ett positivt sätt!

Fysiska bokhandlar är ett paradis, men jag har lagt märke till att jag tyvärr köper allt färre böcker från en fysisk bokhandel. Priserna på svenska böcker i Finland är skyhöga. Ett undantag är Pocket Shop i Helsingfors. Varje gång jag besöker huvudstaden försöker jag sticka mej in där. De har ett brett urval också på svenska.

Sedan jag fick min Kindle-läsplatta till morsdagen i våras har jag ju handlat böcker också på Amazon. Det handlar då enbart om elektroniska böcker. Nu på hösten har jag också fått några recensionsexemplar från olika förlag. De böckerna är jag extra glad över, för de är sådana som jag verkligen velat läsa och har väntat på.

Som en liten sammanfattning kan man säga att jag köper mina böcker. Adlibris och Amazon är de främsta leverantörerna. Recensionsexemplare hoppas jag på att också i fortsättningen få ta emot.

7 kommentarer:

  1. Jag hoppas att jag kommer att komma överens med min läsplatta så jag kan försöka övertala mig själv om att e-böcker är precis lika bra som pappersböcker. Ska börja läsa min första bok på den nu...

    SvaraRadera
  2. Verkar inte vara någon fara för tillströmningen av bokundelag! :-)

    SvaraRadera
  3. Om du var tvungen att välja mellan läsplattan och pappersböckerna, vad valde du då? :-)

    SvaraRadera
  4. @Monika: Ska bli spännande att höra vad du tycker om att läsa på plattan!

    @Evalinn: Nej, ingen fara...:)

    @Böcker & sånt: Omöjlig fråga att svara på... Älskar min läsplatta men också mina böcker:)

    SvaraRadera
  5. Jag känner väl igen mig i det där med att tidigt lämna barn- och ungdomsavdelning på biblioteket för att få vidare till vuxenavdelningen. Minns till och med känslan när jag för första gången bara lånade böcker från vuxenavdelningen - stort och magiskt!

    SvaraRadera
  6. Men oj, jag har missat att Pocket Shop finns i "staaan"! Var, var, var???

    SvaraRadera
  7. E: på järnvägsstationen! En underbar liten butik!

    SvaraRadera