fredag 16 december 2011

Glasklart av Karin Wahlberg

Jag vet inte om det beror på att en av huvudpersonerna i Karin Wahlbergs böcker är läkare eller om det bara är berättelsen i sin helhet som fängslar mej, men jag tycker allt mer om hennes böcker ju fler jag läser. Boken Glasklart är den åttonde boken i serien om kriminalkommissarie Claes Claesson och hans fru Veronika Lundborg.

Mitt i valborgsmässofirandet runt brasan i det idylliska samhället Hjortfors rämnar idyllen då man i brasan hittar en död manskropp. Claes Claesson är där med sin familj och firar tillsammans med Janne Lundin, en kollega till Claes, och hans fru.

Veronika handleder den nya läkaren Hilda Glas. Hilda kommer från Hjortfors. Båda hennes föräldrar dog då Hilda var liten och hon och hennes bror placerades i fosterhem. Nu återfår Hilda kontakten med sin bror som har återgått till hemtrakterna i Hjortfors. Han jobbar på samma glasbruk som deras pappa gjorde. I samma veva börjar frågorna kring föräldrarnas död göra sig påminda. Var pappans bilolycka verkligen bara en olycka? Och var det verkligen blodförgiftning mamman dog av?

Karin Wahlberg väver in historierna i varandra på ett förträffligt sätt. Jag gillar också att det i den här boken vävs in en tråd från förra boken, Matthandlare Ohlssons död. Trots att man parallellt läser tre historier blir det inte jobbigt. Historierna är väl avgränsade från varandra och vävs ihop på ett sätt jag gillar. Spänningen stiger i slutet, trots att det kanske blir en aning dramatiskt...

Jag har inte läst alla Karin Wahlbergs böcker, bara fyra. Men jag gillar mer och mer vad jag läser. Som sjukskötare uppskattar jag att läsa realistiska skildringar i sjukhusmiljö. Det märks att författaren själv är läkare. Hon beskriver miljöer och människor på ett trovärdigt sätt. Jag hoppas på att Karin Wahlberg ska fortsätta skriva. Väntar på följande bok!

Recensionsexemplar från Wahlström & Widstrand

3 kommentarer:

  1. Jag måste ge henne en chans till, det måste ha varit så att den bok jag läste inte passade just då. Men jag vill läsa serien från början :)

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillade boken, jag vann nämligen den på Boktipset idag och ser fram emot att läsa såsmåningom :)

    SvaraRadera