onsdag 28 december 2011

En liten bokenkät

Hittade redan före julen en liten enkät hos Monika. Bok/enkättoken i mej vaknade genast till liv. Här kommer mina svar.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Måste nog vara någon av vårdvetenskapsböckerna man inte förstod ett dyft av under sjukskötarstudierna.
2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Svår fråga. Vet faktiskt inte.
3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Brukar undvika skrämmande böcker.
4. Vad använder du som bokmärke?
För tillfället ett fint magnetbokmärke, vilken papperslapp som helst duger. Barnen har pysslat många fina bokmärken åt mig.
5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig...?
Hemma, på morgonen om jag har någon minut över, på eftermiddagen, på kvällen, innan jag lägger mig. På jobbet hinner jag inte läsa, förutom om jag är ensam på lunchpausen, då kan mobilen åka fram och Kindleappen på. Jag läser nog var som helst om jag ska vänta på något, hos doktorn, tandläkaren osv.
6. Vilken var den första bok du läste?
Teskedsgumman tror jag att var en av de första som jag läste själv.
7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Älskar inbundet, ekonomin gillar pocket bättre.
8. Vilken bok läser du nu?
Vecka 36 av Sofie Sarenbrant och In the Woods av Tana French på Kindlen.
9. Och vilken sida är du på?
Sidan 144 av 308 i Vecka 36 och 25% i Kindlen.
10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Hu hemska tanke! Absolut inte.
11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ett fint omslag lockar mig till sig, ropar på mig...
12. Sidantalet, då?
Riktigt tunna böcker lockar inte, läser hellre lite tjockare. Ca 300 sidor är nog en ganska bra undre gräns. Övre gräns har ännu inte kommit emot.
13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
"Fingrarna i öronen - la la la la la"
14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Jag vill också gå i skolan läste jag otaliga gånger då jag var liten. Så lånade jag en bok om någon som bodde i ett höghus från biblioteket om och om igen, minns bara inte mera vad den heter. Som vuxen har jag inte gett mig tid att läsa samma bok om igen, det finns så många böcker som väntar. Blir ju orättvist mot alla dem om jag läser samma bok på nytt.
15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Papercut i fingret- räknas det? Sjuka axlar och skuldror efter "bokhamstringsresa" till Stockholm.
16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Tyvärr har jag inte kommit så långt i mitt förhållande med böckerna att jag skulle kunna släppa dem fria efter att ha läst dem. Så jag måste nog medge att ordet maniskt beskriver mig ganska bra...
17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Händer sällan.
18. Just det, läser du i badrummet?
Nej, i badrummet duschar jag, har inte glasögonen på och ser absolut inget. Vattentäta böcker som kunde läsas i duschen kunde vara något...
19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Från och med år 2002 har jag skrivit upp alla böcker jag läst i en liten röd läsdagbok. Efter att jag började blogga har den blivit ofylld, nu finns böckerna här på bloggen.

1 kommentar:

  1. Jaha, då väntar jag otåligt på att få veta vad du tycker om Vecka 36, så jag vet vad som väntar mig när jag läser den :)

    SvaraRadera