lördag 8 oktober 2011

En oas i Helsingfors

Häromdagen var jag till Akademiska bokhandeln i Helsingfors. Bokhandeln hittas i ett gammalt hus mitt i Helsingfors centrum, inhyser tre våningar böcker. Atmosfären är lugn, doften hypnotiserande- nya böcker doftar gott. Att strosa omkring bland hyllorna och klappa på böckerna, läsa några baksidor är balsam för själen. Jag kunde tillbringa timmar med att bara gå omkring där i lugn och ro, fika på caféet, fortsätta strosa. Till saken hör ju att det är rätt så omöjligt att komma ut därifrån utan någon bok, senast blev det två igen. Som tur bor jag inte i Helsingfors, så jag har inte möjlighet att gå till Akademen alltför ofta. Men då jag besöker huvudstaden är ett besök på Akademen så gott som obligatoriskt. Mest för atmosfärens skull, men också lite för böckernas skull...(kan jag ju inbilla mej i alla fall...)

1 kommentar:

  1. Även I stockholm har vi Akademibokhandeln.
    Det är ett mekka för bokälskare

    SvaraRadera