fredag 7 oktober 2011

Bokbloggsjerka

Veckans fråga hos Annika:

Läser du mest bokserier eller föredrar du fristående böcker eller kanske en mix av båda?

Jag måste nog svara det sista alternativet på den frågan. Jag läser jättegärna serier. Tycker att det är underbart att det finns flera böcker av samma författare att fördjupa sig i när man har funnit något riktigt bra. Det kan vara rätt så irriterande att vara tvungen att vänta på att följande bok kommer ut ibland flera år efter första boken. Jag kan inte riktigt komma på någon fristående bok jag läst på senaste tiden, de flesta ingår i någon serie. Flickan från ingenstans är än så länge fristående, men där är man ju tvungen att vänta på fortsättningen. Tacka vet jag Ann Cleeves Shetlandsserie där man kan läsa alla fyra böcker i ett streck, då "man" hittat dem först nu. Håller dock på med sista boken nu, så det blir väl lite vemodigt att lämna den bekantskapen. En annan serie jag håller på med är Elly Griffiths böcker om Ruth Galloway. De är sååå bra de med. Jo Nesbös böcker har jag bara börjat med, där finns det många att bita tag i. Dessutom har min syster lånat första Twilight boken åt mig (jag vet, skäms över att inte ha läst dem ännu...), ska ta tag i den också bara jag samlat mod...

Så efter detta svammel kan jag sammanfatta att jag älskar serier men kan också tänka mig fristående böcker. Det var väl ett uttömmande svar...

4 kommentarer:

  1. Jag förstår precis vad du menar :-) Det låter precis som mitt svar.

    SvaraRadera
  2. Svarade ungefär som du, fast jag har läst flera fristående böcker under 2011, det brukar jag inte göra. Cleeves Shetlandskvartett tillhör en av de bästa serierna, fast den sista boken... nej ska inte avslöja. Jag började med den när två böcker hade kommit ut så jag fick vänta på trean och fyran.

    SvaraRadera
  3. Jag håller nästan på att längta ihjäl mig efter den fjärde boken i serien om Galloway. I början av nästa år är den här och jag kommer inte att ha tid att vänta tills den har kommit ut på svenska. Så mycket kan jag säga :-)

    SvaraRadera
  4. Men sätt igång och läs Twilight nu då?! Vad väntar du på :) Vill ju veta vad du tycker.

    SvaraRadera