fredag 5 april 2013

Vattnets form av Andrea Camilleri

Den framgångsrike politikern Silvio Luparello hittas död i sin bil, med byxorna nere vid knäna. Bilen är parkerad i helt fel område av stan. Det visar sig att han har dött en naturlig död men kommissarie Salvo Montalbano tycker ändå att allting inte stämmer. Han gör egna efterforskningar och frågorna hopar sig ju fler han intervjuar. Det verkar som om någon vill vilseleda honom.

Vattnets form är den första delen i serien kriminalromaner om kommissarie Montalbano. Böckerna har fått enorma framgångar internationellt. De har sålts i över sexton miljoner exemplar världen över. Originalet utkom redan år 1994. Jag har svårt att uttrycka mig om den här boken. Efter att ha läst Livrädd (där jag tidvis var nästan livrädd) är den här boken som att ligga på en strand och njuta av friheten. Det är inget nämvärt våld. Visst sker det mord, men berättelsen fokuserar inte på dem. I stället är det som att se på tv. Vyerna målas upp så att man hela tiden kan föreställa sig hur det ser ut. Har man någongång sett en italiensk deckare på tv, så är det så som boken är. Hela tiden medan jag läser har jag en känsla att jag är med i ett avsnitt på tv. Först störde det mig lite, men egentligen är det ju ett rätt gott betyg, att författaren lyckas måla upp händelserna så trovärdigt att man kan se dem framför sig. Lite väl mycket karaktärer var det i boken, jag hade problem med att hålla reda på alla. Men överlag ändå en riktigt okej läsupplevelse. Lite annorlunda mot vad jag vanligtvis brukar läsa, och det är ju aldrig fel.

Tack till Modernista för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar