tisdag 6 januari 2015

Lotus blues av Kristina Ohlsson

Årets första sträckläsningsbok blev Lotus blues av Kristina Ohlsson. Jag köpte boken redan på bokmässan, men så kom en massa recensionsexemplar i mellan under hösten. Igår tog jag i alla fall tag i boken och var fast nästan från första sidan. Sträckläsning från början till slut. En liten stund hade jag ledsamt efter Fredrika Bergman, men ganska snart hade jag glömt henne och välkomnade Martin Benner i stället.

Advokat Martin Benner får besök av Bobby Tell på sitt kontor. Bobby vill att Martin ska rentvå hans döda syster från de fem mord hon erkänt sig vara skyldig till före sin död. Saras son Mio är också spårlöst försvunnen och Bobby vill att Martin ska hitta honom också. Fallet Sara Tell (eller Sara Texas som hon är känd som) är vida känt och att kunna rentvå henne skulle vara en fjäder i hatten för Martin. Motvilligt börjar han nysta i fallet och är snart fast trots att de flesta han kontaktar varnar honom och ber honom lämna fallet åt sitt öde.

Martin driver sin advokatbyrå tillsammans med Lucy, som också är hans älskarinna. Martin har adopterat sin systerdotter efter att hennes föräldrar dött i en flygolycka och flickan har kommit att bli det viktigaste i hans liv. Martin gillar fina bilar, kvinnor och utmaningar, och man kan inte beskriva honom som vidare ödmjuk. Jag fascineras av Kristina Ohlssons förmåga att beskriva Martins karaktär. Man förstår precis hurudan han är och det är trovärdigt. Förhållandet till adoptivdottern är rörande och under handlingens gång lär man känna Martin ganska bra.

Att så totalt byta hvudkaraktär är ett genialt drag av Kristina Ohlsson. För Martin Benner är totala motsatsen till Fredrika Bergman. Tempot i Lotus blues är också betydligt högre än i de tidigare böckerna. Det visar än en gång på vilken bredd Kristina Ohlsson kan skapa på, från barn/ungdomsböcker till Fredrika Bergman och nu Martin Benner. Ändå är det här minst lika bra som de tidigare böckerna. Dessutom slutar boken med en cliffhanger som får mig att önska att jag sparat boken några månader till, tills uppföljaren Mios blues kommit ut på våren 2015 så jag kunnat fortsätta läsa direkt. Del två kommer jag helt klart att förhandsbeställa!

Är du ännu osäker på om du ska läsa boken? Har du gillat de tidigare böckerna av Kristina Ohlsson, så kan jag nästan garantera att du gillar den här. Men bered dig på att den är annorlunda. På ett bra sätt!

2 kommentarer:

  1. Kul att höra, jag har ju verkligen gillat de tidigare men var lite skeptiskt inställd till den här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också skeptisk, därför blev den liggande. Men jag blev i alla fall inte besviken :)

      Radera