torsdag 23 oktober 2014

Helsingfors bokmässa

Idag inleddes bokmässan i Helsingfors. Jag stegade iväg dit efter jobbet. Såg fram emot att igen uppleva något av atmosfären från Göteborg, att gå och strosa bland montrar och stanna upp och lyssna på någon författare här och där. Och visst kände jag bekanta vibbar. Bokmässan i Helsingfors kan inte jämföras med den i Göteborg, men ändå känns det skönt att gå ner på mässgolvet och insupa doften av böcker, klappa på och bläddra i böcker som ligger fint upplagda i montrarna. Det finns gott om finska böcker på mässan. Det svenska utbudet däremot är blygsamt. Visst har Schildts & Söderströms en fin stor monter med ett bra utbud på både nya och äldre böcker. De har dessutom en reahylla med riktigt låga priser. Där fyndade jag bl.a. böcker åt barnen. Annars är det bara små förlag som har några svenska böcker. I Akademiska bokhandelns monter finns också svenska böcker, men sedan är det slut på utbudet. De Sverige-svenska förlagen lyser med sin frånvaro. Jag förstår ju att den minimala finlandssvenska minoriteten inte lockar de svenska förlagen, men ändå önskar jag att något förlag skulle intressera för oss finlandssvenskar. Nu får vi förlita oss på nätbutiker i stället.

Summa summarum var det riktigt roligt att ta sig ett varv på mässgolvet. Jag unnade mig själv två böcker.

Min Tove Jansson samling utökades med Trollkarlens hatt. Jolin Slottes bok Närhelst hon kommer hade jag inte hört något om förut, men den lät riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar