söndag 18 maj 2014

Bokbloggsjerka

Oj, oj vad tiden rusar iväg. Det känns som om jag har tappat en hel vecka, eller snarare 11 dagar. Dagarna har varit fyllda av jobb, bla två 13-timmars dagar, körshow med tillhörande middag, mera jobb och vardagssysslor. Lite läsning har jag också hunnit med mellan varven. Nu lugnar det ner sig en tid, innan vi drar iväg på en resa till Italien med kören - det ser jag fram emot! Å andra sidan vände vädret precis och vi har sommarvärme här i södra Finland. Det lockar till läsning ute i solen!

Men för att inte bloggen ska bli helt bortglömd kommer här mitt svar på veckans bokbloggsjerkafråga. Den låter så här:

För dig som läser e-böcker: brukar du köpa en fysisk bok av en e-bok som du har gillat?

Det finns också en andra del av frågan som riktar sig till dem som inte läser e-böcker, men det gäller ju inte mig, så jag koncentrerar mig på första delen.

För mig är en e-bok lika mycket en riktig bok som en fysisk bok. Tanken på att köpa ett fysiskt exemplar av en e-bok jag läst har aldrig ens slagit mig. Boken finns i Kindlens bokhylla eller i mitt favoritprogram Calibrens bokhylla på datorn. Det allra bästa med dem är att de inte upptar någon fysisk plats och då är också maken nöjd. Det räcker gott och väl att ha boken som e-bok. Jag har tom kommit över min serie-mani. Jag har faktiskt en del serier i bokhyllan som inte är kompletta som fysiska, utan den nyaste boken kanske finns som e-bok. Jag tror att bloggkollegan Monika ny ryser av obehag, men det började med att jag fick någon bok som recensionsexemplar som e-bok trots att jag hade de tidigare böckerna som fysiska. Ibland har jag inte heller orkat vänta på snigelposten, utan klickat hem den nyaste delen i en serie direkt då den kommit ut.

Visst läser jag en hel del fysiska böcker också, men e-boken har många fördelar. Eller ska vi säga att den fysiska boken och e-boken har olika egenskaper, fördelar och nackdelar. Den diskussionen kan få bli ett eget inlägg känner jag. 

Detta inlägg publiceras också på bokmässans community. Titta gärna in där - Det är snart dags för seminarieprogrammet! Det du! 

4 kommentarer:

  1. Ja, du har lite rätt i det, jag ryste an aning av obehag :) Jag kan visserligen se e-bokens fördelar vad gäller fysisk plats, men det är också den enda :)

    SvaraRadera
  2. Precis så är det för mig med.

    SvaraRadera
  3. jo, lite plats är verkligen en fördel, dessutom i engelska böcker kan man bara klicka på främmande ord och få en förklaring.

    SvaraRadera
  4. Jag läser inte e-böcker och det är länge sedan jag lånade på bibliotek. Jag är oekonomisk på många sätt när det gäller böcker, jag gillar att hålla i en bok och bläddra när jag läser, jag gillar att den är min, och jag gillar att ha dem på hyllan här hemma...

    SvaraRadera