söndag 7 juni 2015

Kindle vs iPad

Under de senaste veckorna har jag läst två böcker på iPaden. Det är ju smidigt att läsa på paddan, men ju mer jag läser på paddan desto mer uppskattar jag min kära Kindle. Böckerna jag läste var i PDF-format, vilket är betydligt bekvämare att läsa på en större skärm. PDF fungerar inte i Kindlen utan att man kör filen genom diverse konverteringsprogram. Min trotjänare Calibre klarar inte av att konvertera PDF-filer, så man borde ha något annat program för att få filerna konverterade så att Kindlen kan hantera dem. Så då är det lättare att rätt och slätt läsa dem på iPaden.

Största nackdelen med att läsa på iPaden är batteritiden. Det drar förvånansvärt mycket batteri att läsa. Då man är van med Kindlen som är mycket batterisnål irriteras man av att vara tvungen att ladda batteriet mitt i boken. En annan nackdel med iPaden är att läsning utomhus i solsken inte går så värst bra. Skärmen speglar och texten ser ut att vara långt inne i skärmen, om du förstår vad jag menar. På Kindlen är texten som i en pappersbok, och det är inga problem att läsa i solen.

Till iPaden kan man ladda ner otaliga appar att läsa på. Jag har Kindleappen, men de här böckerna läste jag i iBooks. Jag blir också lite irriterad på notifieringar från Gmail och Facebook som plingar till medan jag läser. Visserligen kan man stänga av notifieringarna, men då jag inte i huvudsak läser på iPden lät jag dem vara på.

iPaden är också ganska tung att gå omkring och bära på i handväskan. Den är stor och otymplig jämfört med Kindlen. På iPaden ser man bilder i färg, det gör jag inte på min Kindle. Jag läser inte så värst många bilderböcker, så det stör inte mig att pärmbilden är svartvit på Kindlen.

Summa summarum. Det är en rikedom att kunna välja i vilket format man läser sin bok. Att kunna välja enligt situation och tillgänglighet. Jag tycker att alla format har sin plats både pappersboken och e-boken.

3 kommentarer:

  1. Jag väljer e-bokläsare framför surfplatta - alla gånger! Fast PDF är såklart ett tråkigt e-bokformat. Är glad att de flesta e-böcker finns som epub. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Det är bara PDF jag läser på paddan. Köper nog bara epub men har fått ett par böcker i PDF-format och var därför "tvungen" att läsa på iPaden.

      Radera