lördag 6 september 2014

Läsa eller sova?

Får böcker dig att somna eller håller de dig vakna i all oändlighet på nätterna?

Jag har i hela mitt "läsliv" (=så länge jag minns och har kunnat läsa) alltid läst på kvällen innan jag börjar sova. På sängbordet står det alltid minst en bok, oftast fler. Jag läser kanske 30 minuter eller så. Vanligtvis håller jag mig bra vaken, ibland upptäcker jag plötsligt att jag inte har en aning om vad jag läst och blir tvungen att läsa en sida eller ett stycke på nytt. Ibland märker jag att jag ligger där med stängda ögon och håller i boken. Jag brukar ändå vakna till innan boken ramlar på näsan. Ibland då jag redan släckt lampan och börjat sova får jag en känsla av att jag fortfarande håller på att läsa och blir tvungen att öppna ögonen och konstatera att jag nog släckt redan.

Ibland, speciellt på veckoslut då jag inte behöver stiga tidigt upp följande morgon, kan jag hur lätt som helst hålla mig vaken och läsa ganska länge. Speciellt en bok på min Kindle paperwhite, då jag kan läsa i mörkret utan att störa maken.

Så luddigt svar ger jag på frågan i veckans bokbloggsjerka. Och vet ni vad? Jag vann en bokask i förra veckans jerka och väntar nu på paket! 

9 kommentarer:

  1. Kindle är perfekt för att ligga och "smygläsa" i mörkret! ��

    SvaraRadera
  2. Jag måste också läsa i alla fall några sidor innan jag somnar.

    SvaraRadera
  3. Jag läser också på kvällen, det är min bästa lästid faktiskt!

    SvaraRadera
  4. När jag var ung smygläste jag med ficklampa under täcket :)

    SvaraRadera
  5. Jag ligger och lyssnar på ljudbok. Det funkar också när man inte vill störa.

    SvaraRadera
  6. Jag kan inte läsa länge eller till långt in på natten oavsett om boken är bra vissa perioder i min vardag. Är jag för trött så är jag för trött! ;P (:

    SvaraRadera
  7. Runt en halvtimmes läsning blir det för mig på kvällarna, ibland kortare om jag är väldigt trött. Nästan aldrig längre :)

    SvaraRadera
  8. Grattis till vinsten! Normalt blir jag pigg av att läsa, så om jag inte bestämmer mig för en tid jag ska sluta så kan jag hålla på till morgonen. Men nu när jag är sjuk så kan jag somna sittande mitt på dagen mitt i en mening. det känns ovant och skumt...

    SvaraRadera