tisdag 24 september 2013

Odödlig av S.J. Bolton

I Odödlig, S.J. Boltons tredje bok om Lacey Flint, blir små pojkar mördade. Mördaren tycks inte lämna några spår efter sig då han osedd lämnar kropparna längs Themsens strand. Poliserna Dana Tulloch och Mark Joesbury står handfallna då ännu en pojke försvinner. Lacey är ännu sjukskriven efter händelserna i Livrädd och hon har egentligen ingenting med utredningen att göra. Pojken Barney, som bor granne med Lacey och tillbringar många kvällar ensamma hemma, följer med mordutredningen och gör egna efterforskningar tillsammans med sina kompisar. Via Barney blir också Lacey motvilligt allt mer involverad i fallet.

Odödlig har fått ganksa ljumma recensioner i bokbloggosfären. Men jag gillar. Tokgillar, faktiskt. Mina gissningar hoppar hit och dit och jag kommer inte underfund med vem mördaren är förrän just före det avslöjas. Det är spännande och ruggigt. Lacey har egentligen en biroll, men ändå får man veta mer om hennes liv och bakgrund än i de tidigare böckerna. Jag har svårt att sätta fingret på vad det är som gör boken så bra. Och vad det säger om mig som person att jag gillar mörka, blodiga historier, det är en fråga som jag inte tänker fördjupa mig i. Då nästa bok om Lacey dyker upp är jag där och hugger tag i den direkt.

Tack till Modernista för recensionsexemplaret!

2 kommentarer:

  1. Jag har hört förut att Lacey inte är med så mycket i denna, det ger mig lite hopp att jag ska gilla Odödlig bättre än de andra :)

    SvaraRadera
  2. Du har blivit taggad hos mig :)
    http://bokslut.blogspot.se/2013/09/monikas-bokiga-bekannelser.html

    SvaraRadera