onsdag 11 juli 2012

7 bokrelaterade dödssynder

Hittade ett inslag med de 7 dödssynderna i bokvärlden på Amelies blogg och kan ju inte vara sen att lista upp mina egna synder:)

1. Girighet- vilken är den dyraste respektive billigaste boken du äger? 
På senaste tiden är den dyraste boken jag har köpt Johan Theorins Sankta Psyko. Den kostade 32.90€ (ca 280kr) som inbunden i Akademiska bokhandeln i Helsingfors. Samtidigt är samma bok den billigaste, då jag bara betalade 2.90€ för den eftersom jag hade ett presentkort värt 30€.

2. Vrede- vilken författare både älskar och hatar du?
Svår fråga. Närmast kommer väl Nora Roberts, om än jag varken skulle använda älskar eller hatar om henne. Hon är i alla fall en författare som väcker både varma och kallare känslor, så hon får bli mitt svar.


3. Frosseri- vilken bok kan  du läsa om och om igen utan någon som helst skam?
Jag läser ytterst sällan om böcker. Det finns så många böcker som väntar på att läsas, så tiden räcker inte till att läsa om samma bok flera gånger.

4. Lättja- vilken bok har du valt bort att läsa på grind av lathet?
Det måste nog vara Game of Thrones böckerna. Blir helt slut av att se boxen med alla pocketarna i bokhandeln. Ska jag någonsin läsa dem så ska det vara på Kindlen. Men ännu är jag för lat för det.

5. Högmod- vilken bok pratar du mest om för att framstå som en intellektuell läsare?
Det har nog inte undgått någon att jag inte är en värst intellektuell läsare. Jag läser det jag vill och inte det som litteraturvetarna läser...

6. Vällust- vilka drag finner du mest attraktiva hos manliga/kvinnliga karaktärer? 
Den manliga karaktären ska vara smart, rolig, ha huvudet på skaft, så att säga. Har i detta nu svårt att komma på något exempel, något som jag kommer att försöka lägga märke till framöver då jag läser. Den kvinnliga karaktären får gärna vara mänsklig, Ruth Galloway är ett bra exempel.

7. Avund- vilka böcker skulle du helst vilja få i present?
Oj, oj, den listan kunde göras lång... Just nu längtar jag mest till oktober (då jag har födelsedag- vink, vink) då Justin Cronins The Twelve kommer ut. Läste den första boken på svenska (Flickan från ingenstans) men kommer inte att orka vänta på översättningen. Det är nog den boken jag allra mest skulle vilja ha just nu.

1 kommentar: