måndag 2 maj 2016

Jag utan dig av Kelly Rimmer


Jag är inte helt bekväm med att läsa sorgliga böcker där jag vet att slutet inte är lyckligt. Jag har t. ex. inte läst Jojo Moyes Livet efter dig, för jag misstänker att den är alltför sorglig. Av någon anledning fastnade jag ändå för beskrivningen av Kelly Rimmers Jag utan dig och tillbringade valborgshelgen med den. Jag är fortfarande inte helt säker på att jag vill läsa fler sorgliga böcker, det är kanske någon sorts självbevarelsedrift, inte vet jag. För faktum är ju att de gånger jag läst en sorglig bok så har jag ju gillat. I Jag utan dig blev jag tvungen att torka tårarna för att se att läsa vidare. Det om något är ovanligt för mig. Och jag kan ju inte annat än ge ett gott betyg åt en bok som berör mig till tårar.

Gripande, fängslande, romantisk, vacker och sorglig är några ord som beskriver boken. Jag vill inte berätta för mycket, uppmanar dig att läsa den i stället. Att boken utspelar sig i Australien är uppfriskande, det är inte många böcker jag läst som utspelat sig down under. Samtidigt får man ju en längtan att åka dit, åka färja, vandra i berg och dalar och chilla på stranden. Barfota. Läs!

Tack till Modernista för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar