lördag 17 september 2011

Barndomsfavoriter

Som jag redan tidigare konstaterat här på bloggen, älskade jag böcker redan som ganska liten flicka. Nils Karlsson Pyssling och Barnen i Bullerbyn läste jag om och om igen. En stor favorit bland bilderböckerna var Astrid Lindgrens Jag vill också gå i skolan. Den läste jag otaliga gånger. Från den boken lärde jag mig hur en bofink ser ut och kunde imponera på läraren i skolan med den kunskapen. Jag minns också hur morfar läste för mig och min syster om älgfamiljen som gick över vägen, älgarna hette precis som alla vi i vår familj! Han läste sagan ur en gammal matematikbok- men det spelade ingen roll. Det var så mysigt att sitta tillsammans med morfar och lyssna på sagan om och om igen.

Ett annat minne jag har är att jag älskade att läsa sagor för lillasyster. På bilden är jag 5-6-7år och hon 1-2-3år. Minns inte precis hur gamla vi var, men jag läste gärna för henne. Tror jag i alla fall... Så man kan konstatera att läsintresset började tidigt och håller i sig ännu. För både syrran och mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar