onsdag 8 juni 2011

Låna e-böcker i Finland?

Har nu spenderat ganska många timmar på att undersöka om jag kunde låna e-böcker från biblioteket. Jag bor ju i södra Finland, från mitt lokala bibliotek kan man inte låna e-böcker. För att låna via Elib måste man ha ett kort från något av de biblioteken som använder Elib. Är det på riktigt så att man i dagens läge inte kan låna e-böcker från andra städers bibliotek???

Hjälp mej- ni som är mera bevandrade i e-boks-biblioteksvärlden! Hur ska jag få tillgång till e-böckerna?

1 kommentar:

  1. Tills vidare känner jag inte till ett enda bibliotek som "fjärrlånar" e-böcker, tyvärr. Det är tydligen iaf än så länge att de som säljer e-böcker är för rädda för fildelning. Men om du bor i södra Finland så kunde du ju t.ex. ta dig till Helsingforsregionen och skaffa ett bibliotekskort till Helmet, de har rätt mycket e-böcker och bara du har ett kort så kan du sen låna hemma:-)

    Så finns det ju hur mycket gratisböcker som helst . kolla t.ex. Gutenberg:
    http://www.gutenberg.org/wiki/Gutenberg:MobileReader_Devices_How-To

    SvaraRadera