lördag 31 oktober 2015

Det slutna ögat av Belinda Bauer

Jag är inget fan av Halloween, firar hellre en stilla Alla Helgons dag med en spännande bok. Hade jag inte läst Belinda Beuers Det slutna ögat än så skulle det vara den perfekta helgläsningen. Höstens tema i min läsning har helt klart varit försvunna barn. Det är också det handlingen kretsar kring i den här boken.

Daniel Buck, fem år, försvinner spårlöst då han gått ut genom dörren som hans pappa glömt att stänga. Allt som finns kvar av honom är fem små fotsteg i betongen utanför verkstaden där hans pappa jobbar längre upp på gatan. Daniels mamma Anna polerar fotstegen så att de glänser, polerar dem till vansinnets gräns. Hon gör allt för att hitta sin son. Kriminalkommissarie John Marvel kan inte släppa ett gammalt fall med en förvunnen flicka, Edie Evans. Flickan hittades aldrig och fallet har lagts ner i brist på bevis. John blir beordrad att utreda fallet med chefens frus bortsprungna hund och i den utredningen kommer han i kontakt med Anna Buck. Anna har ett fotografi av hunden och på samma fotografi finns också Edie Evans.

Jag hade lite problem med att komma in i boken. Det var inte så mycket action, John Marvels utredningar stampade mest på stället och han var allmänt osympatisk. Sedan plötsligt händer det. Kusligheten kryper sig sakta in i historien och jag mörker att jag inte kan släpa boekn utan läser och bläddrar frenetiskt för att få veta hur det går. Berättelsen är genialt uppbyggd. Jag kastas från en känsla av skräck till en känsla av osannolikhet. Vissa passager tycks inte ha något med historien att göra för att sedan avslöjas som rysliga sanningar. De sista 50-60 sidorna är en enda skräckscen.

Belina Baeur levererar igen. Det slutna ögat är annorlunda än de tidigare böckerna. Det är lite förvirrande samtidigt som det är så bra. Varje gång är hennes böcker superb läsning bara man kommer över det att det inte är lika som förra boken.

Tack till Modernista för recensionsexemplaret!

2 kommentarer:

  1. Den här har jag faktiskt inte ens funderat på att skaffa mig. Än. Jag tänkte jag först skulle ta mig igenom de olästa Bauer jag har stående här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog du tänker om bara du kommer så långt att du läst de andra :)

      Radera