söndag 20 april 2014

En smakebit på söndag

 Den norska bokbloggaren “Flukten fra virkeligheten” har varje söndag en rolig liten utmaning där man ska skriva ner en liten smakbit av boken man läser för tillfället. Jag hänger på igen.

Då jag har utvecklats till en slalomläsare av rang bjuder jag på en smakbit från boken Fåglemannen av Mo Hayder idag, trots att jag inte läst klart Läsarna från Broken Wheel rekommenderar, som jag tipsade om förra veckan. Fågelmannen är första delen i en serie om kriminalkommissarie Jack Caffery. Fem svårsargade kvinnokroppar hittas på en öde tomt i utkanten av London. Smakbiten kommer från sidan 62 då Jack jobbar på att hitta någon som kan identifiera offren.

"Caffery rättade till slipsen - hon är ett vittne, för tusan.
-Jag behöver någon som kan identifiera Petra Spacek.
-Jag kan inte göra det, sa Joni direkt. Jag skulle spy.
-Rebecca? Han försökte beveka henne. Kan du göra det?
Efter en kort tvekan knep hon ihop läpparna och nickade tyst.
-Tack. Han drack upp återstoden av sin öl. -Och ni är absolut säkra på att ni inte såg Shellene Craw lämna puben i sällskap med någon?
-Ja. Vi skulle ha berättat det i så fall."

Ännu har boken inte riktigt bitit tag i mig, men så har jag inte heller läst 100 sidor ännu. Det soliga vädret denna påskhelg lovar många sköna lässtunder ute i solen och vad är skönare avkoppling än det?

12 kommentarer:

  1. Det låter ruggigt med hela fem döda kvinnor och svårt sargade dessutom. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Verkar vara en otäck historia men spännande. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  3. Jag är en riktig fegis, tycker omslaget ser skrämmande ut.

    SvaraRadera
  4. Tusen takk for smakebiten:-)

    SvaraRadera
  5. Artig at du leser den første i serien, mens jeg leste den siste. Du har en flott krimserie å glede deg til, og jeg lover spenningen tar seg opp!

    SvaraRadera
  6. Låter nästan som en bok/serie för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Den här var alldeles för makaber för mig, fick mig (tillsammans med några fler deckare lästa under kort tid) att lägga ner hela genren i några månader. Överdos av grymheter...

    SvaraRadera
  8. Denna hoppas jag att jag får när jag fyller år :)

    SvaraRadera
  9. Denne boken har jeg nettopp satt på leselisten, takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  10. Liker sånne - ny bok på SkalLese lista, lett! Flott smakebit :)

    SvaraRadera
  11. Slutar du efter 100 sidor om den inte lyckats bita tag? Jag kan göra det ibland. Ibland ännu fortare.

    SvaraRadera