söndag 13 maj 2012

Vila i frid av Sofie Sarenbrant

Vissa svenska författares böcker vill jag alltid läsa så fort de kommer ut, Camilla Läckberg, Mari Jungstedt, Lars Kepler och nu också Sofie Sarenbrant. Hennes tredje bok, Vila i frid, kom ut i mars och min snälla  mamma hämtade den åt mig då hon var i Stockholm. De två tidigare, Vecka 36 och I stället för dig gillade jag och var därför nyfiken också på den här boken.

Miljön för boken är det harmoniska spat Yasuragi Hasseludden. En känd skådespelerska hittas medvetslös i kvinnornas tvagningsrum. Kort därefter hittas ett äldre par döda i sitt rum. Vid första anblicken verkar de två incidenterna inte ha något samband, men när ytterligare en person avlider på spa-anläggningen står det klart att någon ligger bakom dessa incidenter. Emma Sköld på Nackapolisen kopplas in och det blir hennes uppgift att reda ut historien.

Sarenbrants text flyter på i ett passligt tempo. Ibland blir det snudd på för högt tempo, men för det mesta är det just rätt. Kapitlen är korta och därför har man svårt att lägga boken ifrån sig. Den här boken tycker jag att är hennes bästa. Hon lyckas bra med att beskriva miljö och person, att hålla intresset uppe. Samtidigt som historien abslout inte är vacker, får man ändå en feel-good känsla av boken. Med vemod lägger jag boken ifrån mig och blickar framåt mot fjärde boken. Den lär ska vara under arbete, men jag vet inte när den beräknas komma ut. En sak som är säker är att den kommer att få en plats bredvid de andra tre. Sofie Sarenbrant har kommit till mitt hus och hjärta för att stanna.

3 kommentarer:

  1. Kul, då lär jag gilla den också :)

    SvaraRadera
  2. Fruktansvärd bok. Dålig svenska och seg. Usch

    SvaraRadera
  3. Boken var jättebra! Väntar på nr 4 redan jag med.....

    SvaraRadera