torsdag 9 juni 2011

Konvertera PDF-filer till Kindle-format

Efter mycket efterforskning och några försök lyckades jag idag konvertera en e-bok i PDF-format till Kindle-format! Resultatet blev att boken är fullständigt läsbar, normal storleks text och hela sidan syns på en gång! På min Kindle! Efter att ha läst Bokbabbels inlägg om John Ajvide Lindqvists bok som bara finns att få i e-boksformat och som ljudbok, började jag fundera att det måste finnas något sätt att få in en e-bok i Kindlen så att det går att läsa den normalt. Tidigare i veckan försökte jag ta reda på hur jag här i Finland kunde låna e-böcker som jag sedan kunde ladda ner till min Kindle. Det visade sig att det är fullt möjligt att göra så, men man måste ha ett bibliotekskort från ett sådant bibliotek som lånar ut e-böcker. Kanske det blir någon sommarfärd till en stad med ett bra e-bibliotek...

Så till saken. Tyckte att jag helst skulle testa hur det fungerar utan att behöva betala för en e-bok, ifall det inte skulle ha fungerat. Så jag googlade gratis e-böcker och kom till den här sidan. Gick sedan vidare till http://www.manybooks.net/ och laddade ner Anne of Avonlea i PDF-format. Tidigare i veckan hade jag stött på den här bloggen, där det beskrivs hur man kan konvertera PDF-filer till Kindle-format. Jag hade laddat ner gratisprogrammet Mobipocket creator Publisher edition. Nu var det bara att importera PDF-filen till Mobipocket och sedan klicka på knappen build. Nu hade programmet konverterat min PDF-fil till en .prc fil, som jag sedan bara kopierade till Kindlens dokumentmapp via USB-kabeln. Och där fanns boken i min Kindle! I fullt läsbart format. Normal textstorlek, normala sidor. Så nu är det bara att börja läsa!

P.S. Ursäkta detta lite datanördiga inlägg, men kanske det hjälper någon- eller så visste alla redan detta....

3 kommentarer:

  1. Härligt, jag ska spara länken till det här inlägget på min dator och sedan använda det om och när jag själv behöver testa. Tusen tack!

    SvaraRadera
  2. Jag ska också spara det, funderar på att skaffa en Kindle. Jag har tittat på ett antal läsare och rent fysiskt har jag gillat Kindlen bäst, men ogillar det låsta formatet. Har du provat att konvertera från e-pub?

    SvaraRadera
  3. Roligt att kunna hjälpa!

    Koko: rekommenderar verkligen Kindle. Är helt såld. Det är ännu roligare att läsa på den nästan...

    Tills vidare har jag bara konverterat den här ena PDF-filen, så jag vet inte om det fungerar med e-pub. Här är ändå Adlibris tips: http://www.adlibris.com/se/forum.aspx?thread=020C7EA086284B05AADF06FDF09718A8

    Har inte testat Calibre-programmet, något man kanske borde göra! En första anblick på hemsidan väcker mina "test-nerver", verkar inte vara alltför svårt. Kanske det blir en ny rapport senare...

    SvaraRadera