fredag 1 maj 2015

Underbara förtrollande Rosengädda

Tessan har etablerat sig som krögare i det gamla stationshuset i Rosengädda. Tillsammans med dottern Marta och geten Bella har hon fullt upp med att servera lunchgästerna som har hittat stället. Hjälptrupperna är många, Camilla och Flatan med tvillingarna Ronaldo och Messi, Johnny och Jonathan samt Godsägaren Gustaf. Utan förvarning dyker Tessans mamma upp för att hjälpa till. Förhållandet mellan Tessan och Ann-Kristin har alltid varit ansträngt och nu kan Tessan inte förstå varför hennes mamma plötsligt kommit till Rosengädda. Konstigt beter hon sig dessutom. Sent en kväll knackar Erland (vem heter så?) på stationsdörren, han har kommit för att svara på annonsen som Tessan lagt upp på Blocket för flera månader sedan.

"Finnes: Mysig restaurang i Rosengädda stationshus på Kinnekulle.
Sökes: Redig person som kan hjälpa till med disk, servering, städa lite, skala potatis, klippa gräs och kanske hugga ner ett träd ibland. 
Dealen: Redig person jobbar fem dagar i veckan. I gengäld får redig person gratis boende i fint rum och mat på restaurangen. Redig person kan även få låna cykel. Tyvärr kan ingen lön utbetalas."

Så börjar Emma Hambergs tredje bok om samhället Rosengädda. 

Boken är som en karamell, så god att man vill sluka den på en gång, men också så underbar att man vill suga på den länge, länge. Jag skulle gärna flytta till Rosengädda med en gång, kanske kunde jag öppna en egen sjuksystermottagning där. Det lilla samhället är fyllt med härliga karaktärer och alla hjälper varandra och håller ihop. Spänning och romantik, äventyr och dramatik, det är Vårjakt i Rosengädda fyllt av. Emma Hambergs sätt att skriva är som balsam för själen, jag mår bra och fylls av en värme medan jag läser boken. Har du inte ännu stiftat bekantskap med Tessan & co tycker jag absolut att du ska göra det. 

De två första böckerna heter Rosengädda nästa! och Larma, släcka, rädda i Rosengädda. Man ska läsa böckerna i rätt ordning för att förstå allt. Jag saknar Bror och Jane i Vårjakt i Rosengädda, och slutet av boken får mig att innerligt önska och hoppas på att det som skulle vara en trilogi får fler delar. Många fler delar.

Tack till Piratförlaget för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar