onsdag 19 juni 2013

Nattsändan av Katerina Janouch

Katerina Janouchs sjätte bok om barnmorskan Cecilia Lind fortsätter där den förra slutade. Modershjärtat slutade med en riktig cliffhander. Cecilia fick en hjärtinfarkt och i början av Nattsländan återhämtar hon sig på sjukhuset efter infarkten. På sjukhuset har hon också tid att tänka över sitt liv och sin relation med John. Cecilias syster Susanna har också förändringar på gång i sitt liv och systrarna svetsas samman allt mer. Efter tillfrisknandet återgår Cecilia till jobbet som barnmorska. Chefsbarnmorskan Tatiana försvinner, och Cecilia börjar göra egna efterforskningar.

Det är en bekant Cecilia som möter läsaren. Man kan skönja hennes illabefinnande (där fick jag till ett riktigt vårdvetenskapligt ord, sjuksötare som jag är...). Jag tycker ändå att ältandet om relationen och äktenskapet får lite väl stor roll i boken. Det händer inget, förrän efter halva boken då Tatiana försvinner och Cecilia börjar utreda försvinnandet. Det är ändå inte riktigt samma Cecilia, hon har inte riktigt entusiasmen i sig, inte som jag minns att hon hade i de andra böckerna.

Nattsländan känns lite som en mellanbok. Kanske kan Cecilia nu gå vidare med sitt liv. Jag saknar beskrivningarna från barnmorskearbetet och så är det något annat som stör mig, men som jag inte kan sätta fingret på. Jag ser fram emot att få ta del av hur det går med Susanna, så nog hoppas jag ändå på en fortsättning.

Tack till Piratförlaget för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar