fredag 9 augusti 2013

Läser just nu

I veckans bokblogssjerka frågar Annika "Vad läser du just nu?" Det är en fråga som jag hade orkat svara på även om jag inte hade haft ledig dag idag. Under de senaste veckorna har jag inte orkat delta i jerkan efter arbetsveckan och kvällarna fyllda med en massa program. Men nu är jag tillbaka!

I handväskan har jag Kindlen. På den läser jag just nu You had me at Hello av Mhairi McFarlane. En bok som det skrivits mycket gott om. Jag har bara läst en tredjedel ännu, så jag vet inte ännu vad jag tycker om den.

I vardagsrummet har jag Philip Teirs nya bok Vinterkriget. Finlandssvensk författare och journalist som 16.8 ger ut sin debutroman. Recensionsexemplar från Schildts & Söderströms. Började på boken igår och slogs genast av hemtrevligheten i det finlandssvenska, bekanta i boken. Ska strax läsa vidare i den.

På sängbordet har jag The casual vacancy av J.K. Rowling. Tog äntligen tag i den men vill inte riktigt komma in i den. Håller på att somna då jag ska läsa den. Det brukar jag inte vanligtvis göra. Vet inte om det beror på boken eller jobb+kvällsprogram+senare läggningstider än vanligt. Förväntar mig nog ännu att fastna i den trots att den inte fått så bra kritik.

På telefonen läser jag The other hand av Cris Cleeve. Den boken har jag hållit på med i ett år snart. Jag läser sällan på telefonen, bara då jag av någon orsak inte har något annat till hands. Det händer sällan. Man kan säga att telefonen är en sorts trygghet ifall man glömmer boken hemma. Då jag för några veckor sedan köpte en ny telefon, fick jag lite mera inspiration att läsa också på telefonen. Kanske jag rentav läser klart boken innan ett år har gått sedan jag började.


Ska bli kul att se vad ni läser! Följ kommentarslänkarna i Annikas inlägg du också!



38 kommentarer:

  1. Äntligen någon mer som läser många böcker samtidigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag blev "sådan" sedan jag började bokblogga :) Före det läste jag bara en i gången. Det är ju så bekvämt att alltid ha en bok till hands och inte vara tvungen att springa omkring hela huset då man inte minns var man sist lade boken :)

      Radera
  2. Den tomma stolen hade jag nog tänkt att skaffa och läsa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den nästan ett "måste" :)

      Radera
  3. Den tomma stolen är den enda jag har läst av de här och den gillade jag :)

    SvaraRadera
  4. "The other hand" tyckte jag var jättebra! Chocken att läsa om brittiska asylmottagandet...

    "Vinterkriget", är det en roman eller historiebok eller mittemellan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vinterkriget är en äktenskapsroman i nutid :) Titeln kan vara lite vilseledande :)

      Radera
  5. Ge inte upp Den tomma stolen. När jag väl börjar förstå hur personerna hängde ihop och vad de hade för relation till varandra så tyckte jag att den blev riktigt bra.

    SvaraRadera
  6. Jösses, vad många böcker! Hur kan du hålla isär alla? Jag får nästan panik när jag läser två böcker ibland om de inte är helt olika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje bok är unik, så det är inga problem att hålla dem isär. Prova så får du se :) Tidigare läste jag inte heller mer än en i gången.

      Radera
  7. The casual vacancy av J.K. Rowling har jag inte vågat mig på att läsa, känner på mig att jag kommer att bli för besviken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte läst Harry Potter-böckerna, så därför tänkte jag att jag har förutsättningar att gilla den här :)

      Radera
  8. Har inte läst någon av dessa böcker. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  9. Av dessa är det nog Den tomma stolen som jag kommer läsa i första hand. Det blir intressant att se vad du tycker om Vinterkriget. Finns det likheter med Kjell Westös böcker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, måste medge att jag inte läst Kjell Westö... Jag är en dålig finlandssvensk... ;)

      Radera
    2. Haha, ok! Jag har bara läst Vådan av att vara Skrake på sambons rekommendation (han har vuxit upp på Åland).

      Radera
  10. Många järn i elden :). Funderar på Vinterkriget. Jag kan tilltalas av vackra omslag.

    SvaraRadera
  11. Nu blir jag sugen på Vinterkriget pga den fina omslaget;).

    SvaraRadera
  12. Låter lite som jag,flera böcker samtidigt.
    Några inbundna någon på platta. Dock läser jag inte på engelska, ja inte än i alla fall.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bra omväxling med olika format samtidigt :) Det är en vanesak att läsa på engelska. Nuförtiden tänker jag inte på vilket språk jag läser på.

      Radera
  13. Den tomma stolen läste jag precis ut och jag gillade den faktiskt mer än vad jag trodde från början! Kan ju tillägga att mina förväntningar var under minimala i och för sig ;) The other hand har jag också läst men den gillade jag tyvärr inte alls :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte riktigt fastnat i The other hand heller, får se när den blir utläst.

      Radera
  14. Jag läser också Vinterkriget och gillar det jag läst hittills. You had me at hallo skulle jag läsa om jag läste på engelska. Älskar titeln!

    SvaraRadera
  15. Tomma stolen tog ett tag för mig att komma in i, men sedan vände sidorna sig utan problem. Dock gillar jag HP bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra :) Har börjat med HP som högläsning för barnen. Nu på sommaren har det stått lite stilla, det blir så sent varje kväll. Snart är hösten här och hoppeligen lästid med den :)

      Radera
  16. Den tomma stolen vill jag läsa, men det har inte blivit av än att jag tar mig an den. Alltid någon annan bok som kommer mellan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det länge för mig också, men nu var det tid :)

      Radera
  17. Vinterkriget verkar intressant. :)

    SvaraRadera
  18. Oj, så många samtidigt, skickligt! Jag har svårt att läsa mer än en bok åt gången, jag tappar bort mig i vem som hör till vilken bok annars...

    SvaraRadera
  19. Jag har hållit på med den tomma stolen sedan Januari, jag har kommit 90 sidor. 90 sidor på 7 månader!

    SvaraRadera
  20. You had me at hello är jag lite nyfiken på för så många verkar gilla den. Ska bli spännande att se vad du tycker sen :)

    SvaraRadera