tisdag 19 juli 2011

Mari Jungstedt. På svenska. I Kindle.

För en tid sedan läste jag Mari Jungstedts nionde roman Det fjärde offret. Som rubriken förtäljer läste jag den på min Kindle. Det var inte alls svårt att konvertera e-boken från Adlibris till Kindleformat, bara att följa Adlibris instruktioner. Med Calibre var det dessutom bara att överföra filen direkt så omvandlade programmet filen till rätt format innan den överfördes till Kindlen. Såpass lätt var det att jag nog kommer att fortsätta köpa e-böcker på svenska och överföra dem till Kindlen. Tyvärr är prisnivån ännu ganska hög på e-böcker, hoppeligen blir e-formatet i fortsättningen vanligare, populärare och billigare.

Så till själva boken. Boken handlar om ett värdetransportrån, flera mord, mc-klubbar, vänskap, lojalitet och lite om spirande känslor kolleger emellan. Jag har inte läst alla Mari Jungstedts böcker, men de jag har läst tycker jag att är lättlästa och underhållande. Handlingen går tillräckligt fort framåt för att mitt intresse ska hållas i. Vanligtvis brukar jag inte gilla när dåtid varvas med nutid, men i den här boken stör det inte alls. Man får under bokens gång reda på bakgrunden till varför det som sker sker. Boken utspelar sig på Gotland, som hennes tidigare böcker, läsaren får ta del av Gotländska vyer och landskap. Själv ska jag till Gotland om en dryg vecka, så boken kändes aktuell för mig. Man får bara hoppas att inga rån och mord sker där då när jag är där...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar