måndag 13 augusti 2018

Skallra - snäppet för otäck?

Bild från förlaget
"En psykopat mer skrämmande än Hannibal Lecter rör sig på Londons gator. Han planerar allt i minsta detalj och lever två helt olika liv. I det ena är han som vem som helst. I det andra är han föreståndare för sin familjs ytterst makabra museum."

Så börjar baksidestexten på Fiona Cummins debutbok Skallra (Rattle). Hm, knappast nu ändå som Hannibal Lecter tänkte jag och öppnar kavat boken. Ganska snart får jag äta upp mina tankar. Det är obehagligt, rysligt. På snäppet till för otäckt faktiskt. Jag är inte jättekänslig och kan inte minnas när jag senast skulle ha känt en riktig motvilja mot en bok men Skallra går över min gräns. 

Ändå, just som jag överväger att sluta läsa vänder det och blir mindre obehagligt, mera spännande. Det gör att boken får två stjärnor på Goodreads av mig. För det blir bättre mot slutet. Kanske jag är extra känslig av någon anledning så rata inte boken pga det jag skriver. Har du läst boken? Vad tyckte du? 

Tack till Modernista för läsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar