torsdag 20 april 2017

Förnedringen

Förnedringen Förnedringen by Tinna Lindberg
My rating: 3 of 5 stars

Recensionsexemplar av författaren och Blue Publishing.

Jag måste erkänna att jag blir rätt så ivrig (och hedrad) då författare själva kontaktar mig och hör sig för om jag skulle vara intresserad av att läsa hens bok. Så gjorde Emelie Schepp då hon själv gav ut sin första bok och nu ger hon snart ut den fjärde boken! För en tid sedan fick jag ett mejl av Tinna Lindberg, jurist och diplomat på Utrikesdepartementet. Hon har precis gett ut sin debutroman, Förnedringen. Det är en spänningsroman som utspelar sig i Thailand, i svenskkolonin på Koh Lanta. Jag har aldrig varit till Thailand och efter den här boken vet jag inte om jag vill åka dit heller.

Svenska män hittas döda, fastsurrade på elefanter. De har inget på nedre delen av kroppen och på ryggen har någon nålat fast citat ur FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. Sveriges ambassadör Viktoria Lindh förstår att hennes karriär står på spel ifall dessa fall inte klaras upp. Den Thailändska polisens utredning verkar inte leda någon vart så Viktoria bedriver en egen parallell utredning.

Tinna Lidberg levererar. För att vara en debutroman är boken riktigt, riktigt bra. Jag hade gärna läst vidare, hade gärna sett att vissa händelser och personer fått lite mera utrymme i boken. Jag kan förstå förlagens uppmaning om att "jobba på manuset" till en debuterande författare, men Tinnas text är bra och storyn intressant med sitt annorlunda upplägg så boken kunde gärna ha fått ha flera sidor. Författarens bakgrund som diplomat bidrar till huvudpersonens trovärdighet.

Jag ser fram emot att följa Tinnas författarkarriär och hoppas att hon håller sig till Viktoria Lindh, det finns säkert mycket vi inte fick veta om henne ännu i den här boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar