fredag 31 maj 2013

Favoritformat

Vilket är ditt favoritformat när det gäller böcker? (Observera att ni inte behöver begränsa er till bara till ETT)

Det låter som en lätt fråga, men det är inte det, frågan som Annika ställer i veckans bokbloggsjerka.

Jag är svag för inbundna böcker. De är fina där de står i bokhyllan. Priset på de inbundna böckerna är däremot inte alls i min smak. Därför köper jag sällan normalprissatta inbundna böcker. På rea kan man ju hitta inbundna böcker till ett överkomligt pris.

Ni som följt min blogg vet att jag har en Kindle. Det har kanske i vissa inlägg kunnat skönjas att jag är ganska förtjust i den. Jag gillar verkligen att läsa e-böcker på Kindlen. Speciellt nu när jag har en Paperwhite och kan läsa både i mörker och i klart solljus med samma platta. Det ni! Och då jag efter lite gnuggande av geniknölarna lyckades konvertera en bok i PDF-format till läsbart Kindleformat var lyckan så total att jag var tvungen att ringa till min syster och berätta det...

Dansk band är ett format som jag allt mer har börjat gilla. Det är större och stadigare än pocket. Storpocket går också bra. Vanlig pocket har oftast ganska liten text, och det gillar jag inte.

Så vilket format är då mitt favoritformat? Jag tror att det blir delad första plats för e-bok och inbundet.

9 kommentarer:

  1. Spännande att så många är fast för e-böcker. Jag måste verkligen ge det en chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag absolut att du ska göra. Låna en läsplatta och testa!

      Radera
  2. Näh, e-bok ligger inte på första plats för min del. Inte än i varje fall. Jag fyndar gärna inbundna böcker på rea och på loppis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Loppis borde jag definitivt gå mer på. Där kan man ju gära riktiga fynd!

      Radera
  3. Tyvärr åldras inte många rea-böcker med grace. Papperskvaliten är sämre och efter några år är sidorna gulnade. Dessutom eftersom jag inte läser om böcker blir de bara stående i hyllan. E-boken är också ett mer miljövänligt alternativ. Tack för konverteringstipset!

    SvaraRadera
  4. E-böcker är absolut toppen, jag har både en Letto och en padda.
    Så gillar jag ljudböcker också
    Mia

    SvaraRadera
  5. Rent estetiskt så tycker jag att inbundet är finast. När det gäller att läsa böckerna så bryr jag mig inte så mycket :)

    SvaraRadera
  6. Inbundna böcker är snyggast i bokhyllan. Men jag föredrar storpocket eller danskt band. De ligger perfekt i handen och typsnittet är lagom stort.

    SvaraRadera
  7. Jag väljer inbundna i första hand och pocket i andra, men gillar varken e-böcker eller ljudböcker... Och danskt band måste jag kolla vad det är innan jag har en åsikt...

    SvaraRadera