söndag 15 juli 2018

Budbärarinnan av Katerina Janouch

Den elfte boken om barnmorskan Cecilia Lund är troligtvis den sista i serien. Utan att veta någonting om svensk politik och samhällsdebatt förutom någon rubrik här och där så kan jag inte undgå att reflektera över det överspännande ämnet i denna bok. Cecilia skriver en ilsken krönika om politikers ansvarslöshet efter ett fruktansvärt terrordåd. Hon attackeras på nätet och beskylls för att vara rasist. Också hennes egen familj ställer sig tveksam till Cecilias krönika.

Om man helt ovetande Katerina Janouchs uttalanden läser boken är det helt ok underhållning, precis som de tidigare böckerna om barnmorskan Cecilia Lund har varit. Man kan tycka att ämnet är aktuellt även om man inte håller med Cecilia i hennes åsikter. Men jag kommer inte ifrån känslan att författaren velat förklara och rentvå sig själv med boken. Jag kan ha helt fel, detta är bara en magkänsla jag har. Men ändå överskuggar detta hela läsningen. Tyvärr.

Den andra tråden i boken som handlar om invandrarflickan Leyla som är hårt hållen av sin familj och planeras giftas bort med en betydligt äldre man är en tråd som blir i skymundan. Tyvärr. Jag vet inte om det är så eller om det bara känns så.

Jag hade hellre läst en avslutning i serien med helt annat innehåll. Det hade Cecilia Lund varit värd. Det är dags att avsluta serien och det har författaren också insett.

Tack till Palm publishing för boken!

1 kommentar:

  1. Det låter verkligen som att hon försöker rentvå sig själv. Jag har tappat allt intresse för Janouch tyvärr.

    SvaraRadera