söndag 15 april 2018

Små Stora Saker av Jodi Picoult


En stor bok som tar andan ur en. En omvälvande historia. Jag har svårt att hitta ord för att beskriva läsupplevelsen. Jag har inte (ofattbart nog) läst något av Jodi Picoult tidigare. Det får lov att bli en ändring på det men måste nog låta den här boken smälta in lite först. Picoult lyckas (så vitt jag som vit kvinna kan förstå) måla upp problematiken mellan vithyade och mörkhyade som lever kvar än idag, förvånansvärt nog. Jag får under läsningen jämt påminna mig om att bokens händelser är lagda till nutid, inte 1950-talets USA. Och det är kanske det som slår mig hårdast. Att mörkhyade än idag möts av daglig rasism. Att trots att man som vithyad inte anser sig vara rasist inte ändå fullt ut kan förstå vad de mörkhyade får gå igenom varje dag.

Karaktärerna är mästerligt skildrade. Turk, vitmaktanhängaren framstår som mänsklig och faktiskt också kärleksfull trots sina vidriga rasistiska handlingar. Förhållandet mellan Ruth och offentliga försvararen Kennedy är komplext och Ruths son Edisons kamp mitt i känsliga tonåren skildras trovärdigt och ärligt.

En mästerlig bok som borde ingå i högstadie/gymnasieutbildningen. Alla, precis alla borde läsa Små Stora Saker av Jodi Picoult. 5 stjärnor av 5!

Tack till Louise Backelin förlag för att boken blivit översatt till svenska och för recensionsexemplaret! Läs!

17 kommentarer:

  1. Jag har inte läst den här boken. Det är bra att viktiga böcker blir översatt till svenska också.

    SvaraRadera
  2. Enpä ole tätä(kään) kirjaa lukenut, vaikka kirjasta on tullut vastaan kai muutamakin arvio. Pitänee aktivoitua ja pitää mielessä.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Mietin juuri samaa. Mikä tämän alkuteoksen nimi on?

      Radera
    2. Small Great Things on alkuperäinen teos. Ei taida olla suomennettu. Siinä vinkki jollekin kustantamolle!

      Radera
  4. Du väckte min uppmärksamhet med din text, för inte heller jag har läst något av Jodi Picoult. Hon är faktiskt vithyade, så det är fint att höra att hon kan måla upp bilden från båda sidor.
    Har du läst Tony Morrison? Hon är en källa, som öppnar den svarta världen så tufft att du säkert fattar att du inte vet något om den, fast du antar att du förstår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst Tony Morrison, har nog tänkt att jag borde göra det :)

      Radera
  5. Jag har inte läst Jodi Picoult heller. Låter intressant. Denna bok har ännu inte översatts till finska men jag kan självklart läsa den på engelska. Jag antar att den ursprungliga boken heter Small Great Things?!

    SvaraRadera
  6. Jag har läst "Picture perfect" från Jodi Picoult, men jag tyckte inte om den. Men den är skrivet mer än 20 år sedan. Kanske jag borde ge Picoult en ny chans och prova den här!

    SvaraRadera
  7. Jag har haft en annan bok av Picoult oläst för många år nu, och efter att ha läst din recension ska jag faktiskt ta den som min nästa projekt. Hon verkar inte vara för svår på språknivå (jag läser på engelska) men temorna verkar vara lite för tunga till min smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tunga teman! Man måste läsa något lättare i mellan.

      Radera
  8. Så intressant!
    Kirjailija on minulle tuntematon, mutta mielenkiintoni heräsi. Toivottavasti tämä on myös suomennettu. Angie Thomasin Viha jonka kylvät oli myös hyvin silmiä avaava teos, joka herätteli ymmärtämään, mitä kaikkea tummaihoiset joutuvat kokemaan tänä päivänä. Tärkeä teema.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ei taida olla suomennettu. Toivottavasti joku kustantamo nappaisi!

      Radera