måndag 5 mars 2018

The dark angel av Elly Griffiths

Bild från författarens hemsida
Det är över tre veckor sedan jag läste bok nummer 10 i serien om arkeologen Ruth Galloway. The dark angel utspelar sig till största del i Italien dit Ruth inbjuds av sin Italienska kollega för att hjälpa till med ett benfynd. Ruth tar med sig sin dotter Kate, sin vän Shona och hennes son. De tänkte passa på att ta ut lite semester under Italiens sol. Det visar sig att benen döljer en gåta och någon verkar vilja att gåtan förblir dold. Ruth dras in i otäcka händelser och efter en jordbävning kommer Nelson stormande till Italien med Cathbad i släptåg. Ett mord äger rum och Ruth och Nelson dras in i utredningen.

Som vanligt är det ett nöje att träffa vännerna i serien igen. För visst är karaktärerna största orsaken till att jag kastar mig över böckerna så fort de kommer ut . Jag kan inte heller påstå att händleserna skulle vara tråkiga, oftast är historien passligt spännende och omvälvande för att man ska idka sträckläsning. Så också denna gång.

Ruths och Nelsons icke-förhållande har blivit allt mer komplicerat och lite besvärande. Få se vartåt historien vänder i följande bok. Samtidigt börjar jag lite tycka att det börjar vara dags för ett avgörande i frågan om förhållandet mellan Ruth och Nelson. 10 böcker är en hel massa sidor av krångligheter i samma fråga. Men. Jag älskade boken och väntar igen ett långt år på att följande del kommer ut.

Boken finns att köpa bl.a här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar