måndag 22 maj 2017

Bakom din rygg av Sofie Sarenbrant

Bakom din rygg Recensionsexemplar från Bookmark förlag

Bakom din rygg av Sofie Sarenbrant beskrivs som "Ett gastkramande triangeldrama" och psykologisk thriller. Mina förväntningar hade skruvats upp rejält under vinterns och vårens lopp tack vare marknadsföringen framför allt på sociala media. Jag förväntade mig rysligheter som skulle kräva läsning i dagsljus. Det var ändå inte fullt så läskigt. Inte jätteläskigt alls faktiskt.

Historien utspelar sig på Stockholms trendigaste frisörsalong. Angelina har nyligen börjat jobba där och det gillar inte Jenny. Angelina stjäl ägaren Stefanos uppmärksamhet och hon verkar också stjäla Jennys kunder. Då två av salongens kunder mördas brutalt trappas händelserna upp och ingen vet vem man kan lita på.

Bakom din rygg är upplagd så att det inte är någon polis eller åklagare eller annan dylik person som är i huvudrollen, utan historien växlar mellan de tre frisörernas berättelser. Det är kanske det som gör mig fundersam och jag väntar hela tiden att polisundersökningen av morden ska komma igång. Det händer ändå i bakgrunden och personerna kallas in för förhör an efter. Jag väntar hela tiden på att spänningen ska trappas upp men det släpper liksom inte riktigt.

Detta är inte författarens bästa bok, men helt underhållande läsning. Det är korta kapitel och språket är lättläst och underhållande. En "hängmattebok" helt klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar