söndag 19 juni 2016

Tjugo år till dig av Anna Lönnqvist

Det har tisslats och tasslats om författaren Anna Lönnqvist sedan hon kom ut med sin första bok "Tills kärleken skiljer oss" år 2014. Jag har inte läst boken, men nog en hel del gott om den. Då jag fick ett mejl av författaren där hon undrade om jag skulle vara intresserad av att läsa hennes nya bok och jag precis innan det hade kollat in den på Adlibris tackade jag direkt ja.

Linn har sagt upp sig från sitt jobb i Stockholm efter att hennes största dröm har gått i kras. Barnet hon bar på dog i magen och allt där hemma påminner om det som skulle komma, om det nya livet. Hon packar sin väska och tar tåget till Abisko.

Joel flyr från sitt liv i Stockholm efter att ha blivit sviken av sin flickvän. Han har en enda dröm men flickvännen vill inte lika. Joel tar ett jobb på fjällstationen och lever runt med de andra som jobbar på fjällstationen. Innerst inne längtar han efter ett annat liv.

Det visar sig att Linns och Joels vägar har korsats för tjugo år sedan. En kväll som lämnat djupa spår hos Joel men Linn kommer knappt ihåg Joel och händelserna för tjugo år sedan.

Tjugo år till dig är en relationsroman, en varm berättelse om livet. Det är en berättelse med många obearbetade känslor, intriger och vändningar. Miljön är väl beskriven, man kan se fjälltopparna, de klara sjöarna och känna den friska fjälluften. Stormen skulle jag ändå inte vilja uppleva.

Tjugo år till dig är en bok som passar sig för både regniga och soliga dagar. En välskriven trovärdig bok. Jag tror att jag ska ta och läsa den första boken också.

Tack till Anna Lönnqvist och Ordberoende förlag för recensionsexemplaret!

1 kommentar:

  1. Gillade också den och kan rekommendera hennes första bok också.
    Ha en fin sommar!

    SvaraRadera