onsdag 15 juni 2016

Smultron, bröllop och döden av Kristina Appelqvist

Smultron, bröllop och döden är Kristina Appelqvists tredje bok om litteraturforskaren Helena Waller.

En av Europas främsta experter på Shakespeare, Roy Pedersen har varit försvunnen i flera månader. I samma veva som två studeranden lägger upp Romeo och Julia med en amatörteatergrupp hittas Roy Pedersen brutalt mördad. Helena Waller får på omvägar reda på att Roy Pedersen letat efter ett okänt manuskript skrivet av Shakespeare och hon börjar göra sina egna efterforskningar. Snart verkar historien vara lika dramatisk som pjäsen.

Kristina Appelqvists deckare klassar jag som feelgood-deckare. Det är en klassisk historia med intriger och vändningar men utan alltför mycket våldsamheter och hemskheter. Det är lite kul att boken utspelar sig i universitetsmiljö och har sina referenser till litteratur. Jag har helt missat att det 2015 kommit ut bok nr. 2 i serien, den första lyssnade jag på som ljudbok. Helt bra hängde jag med i handlingen i alla fall trots att jag inte läst tvåan.

Smultron, bröllop och döden är en sommarfeelgooddeckare, perfekt för hängmattan!

Tack till Piratförlaget för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar