torsdag 30 juni 2016

Skugghäxan av Katerina Janouch

Ett sommartecken lika säkert som månaden Juni i kalendern är att det kommer ut en ny bok om Cecilia Lund. Skugghäxan är den nionde delen i serien.

Handlingen kan du läsa om här. Det är tryggt och bekant att igen läsa om alla bekanta karaktärer. Den här gången är det inte dramat med den försvunna flickan som tar mest plats i boken utan Cecilias äventyr under semestern i Paris, Cecilias systrars liv och bekymmer samt Cecilias mammas och pappas nyfunna relation. Det är först i andra halvan av boken som Gretas kompis försvinner. Cecilia engagerar sig visserligen i sökandet efter flickan men det blir inte så där framträdande och intensivt som i de tidigare böckerna. Jag har irriterat mig lite tidigare då Cecilia huvudlöst har kastat sig in i mysterier som inte nämnvärt alltid har haft något med henne att göra. Så jag är glad över att mysteriet får lite mindre utrymme i den här boken.

Lite platt känns boken ändå, det är relationer hit och dit, ältande om än det ena, än det andra. Ändå trivs jag med boken, det är en lättsam sommarbok, perfekt för hängmattan eller stranden. Boken ges ut som Danskt band, ett format jag gillar. Lite större än pocketboken men med större text än en del pocketar som nuförtiden verkar ha myrtext.

Tack till Piratförlaget för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar